Hobbitten hemen sonra Yüzüklerin Efendisi’nden biraz önce – 2


One Ring – Loremaster Book

Yazarlar: Francesco Nepitello, Marco Maggi, Amado Angulo, Dominic McDowall-Thomas

Çizerler: John Howe, Jon Hodgson, Tomasz Jedruszek, Paul Bourne

336 sayfa

İnceleme

Bundan önceki yazımda Adventurer’s Book’u anlatmıştım, haritayı anlatmaya söz vermiştim ama tutmamıştım. Bu yazımda haritayla ilgili sözümü yine tutmayıp, Loremaster’s Book’u ve haritasını anlatacağım deyip yine haritasını anlatmayacağım :P. The One Ring‘in oyun yöneticilerine yönelik bu kitabını ben açıkçası beğenmedim ama yaptığı bir kaç önemli nokta yok değil.

Hikaye anlatmak kolay iş değildir. Hele oyun masasında daha da zorlaşır. Üstelik oyuncular da önemli bir faktördür artık. Eğer onlar oynamazsa sıkıcı olur, eğer hikaye anlatamazsınız oynamazlar. Orta Dünya ruhunu korumak üzerine öneriler var Loremaster’s Book’ta genellikle. “Appropriate” -uygun- hikaye anlatmanın önemini sık sık vurgulamışlar. Bunu bir oyun yöneticisinin başarısız olabileceği her yerde söylüyorlar gözlemlediğim kadarıyla. Biraz alt metini okumak gibi olacak ama sanırım başarısız olup kötü eleştiri almaktan çekinmişler ve o yüzden böyle yapmışlar diye sezinledim ben.

çok önemli bir kaynak

Bunun dışında Loremaster’s Book, The One Ring oynatacak biri için çok önemli bir kaynak. Kesinlikle okunmalı ve okunmadan oyun oynatılmamalı. Adventurer’s Book’ta sistemin oyuncuların bilmesi gereken kısmı ve temeller anlatılıyor, Loremaster’s Book’ta tekrar ediliyor, o kadar detaylı olmasa da, ve önemli noktalara geçiliyor. Bunlar neler?

Oyun Mekanikleri

Dövüş aşaması, düşmek, acıkmak, yolculuk yapmak. Her sistemin ve oyunun problemleri oyunculara bunları nasıl yaşatabiliriz konusu tartışılıyor. Daha sonra en çok karşılaştığımız ve her zaman hazır olmamız gereken konuya uzunca bir kısım ayırıyor. Savaşlar ve nasıl yönetilmeleri gerektiği konusuna. Adventurer’s Book’tan sonra buraya baktığımızda görüyoruz ki, aslında bu kısım göründüğü kadar sığ değil oyun yöneticisine yüklenen ağır bir yük var. Kendine özgü kısaltılamayacak bir savaş mantığı oturtmuşlar. Takip etmek için bazı ekstra malzeme gerekebilir ama bakarsak bazı sistemlere göre zor bile değil. (Battletech nedir öyle ya, biri bana anlatabilir mi?) Karakterlerin ölümleri ve bunların oyundaki etkilerinin nasıl olması gerektiğine dair güzel bir kısımda eklemişler.

Gölge

Karanlığın askerleri, maceracıların tüm düşmanları burada anlatılıyor. En büyük düşmanları da dahil olmak üzere. Hayır, Sauron değil. Karakterlerin kendileri, yaşadıkları şeylerin onlar üzerine etkileri. Kirlenmek diyebiliriz veya çürüme. Çünkü yolda olmak kolay bir iş değildir. Her zaman mutlu ve neşeli olmak mümkün değildir. Bu durumların ne zaman olacağı, nasıl anlatılması gerektiği gibi şeyler burada tartışılıyor. Hakkında söyleyeceğim pek bir şey olmayan bir kısım. Evet yeni bir fikir getiriyor ve oyunun ruhunun Tolkien‘in vermek istediği ruha yakın olmasını sağlıyor bu kısım. Ama üzerine pek bir şey söyleyemeyebileceğim bir yer değil, en azından ben bulamıyorum.

Sefer

Kitabın en dolu dolu yeri. Orta Dünya’nın doğusu burada anlatılıyor. Detaylı kronoloji veriliyor. 1870’den 2970’e kadar Tolkien tarafından söylenmiş tüm olayları bulacağınız, insan şehirlerinin geleneklerini, alışkanlıklarını, yaşayış şekillerini okuyacağınız kısım burası. Oyun dışında da Orta Dünya için önemli bir kaynak. Bunun yanında oyunda kullanmanız gerekebilecek önemli NPC’lerin istatistikleri ve bir seferin nasıl planlanması gerektiği de verilmiş. Bu kısmı yaparken iyi çalışmışlar ama burada da oyunu “uygun” oynatmanız lazım demeden geçmiyorlar.

Örnek Hikaye

Çok fazla kitapta görmediğimiz bir şey. Genelde tasarımcıların varsayımı kitabı alan herkesin anlayacağı yönünde olduğu için koymuyorlar sanırım. Ama bu kesinlikle önemli bir şey. Herhangi bir sistem bana göre ciddi bir oyuna başlanmadan önce en az iki kere denenmeli. Oyun sırasında öğrenmek çünkü, oyunun başının kötü olabileceği oyuncu giriş çıkışı gibi meselelerle uğraşacağım anlamına geliyor. Hazırladıkları macerada oyunun tüm yönlerini göstermeye çalışmışlar, bence başarılı da bir macera olmuş. Biraz klasik bir yapısı olsa da The One Ring’in uzun oyunlar oynatmaya uygun olduğunu gösterecek kadar iyi tasarlanmış.

Hobbitten hemen sonra Yüzüklerin Efendisi’nden biraz önce – 2” için bir yanıt

Yorum bırakın

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.