Öykü satma deneyi ve sonuçları


Dün twitter’da Barış Ata Zemheri’den Kalan’ın satış rakamını sordu. Onun beklentisinin altındaki satış rakamı vardı. Kaç tane satıldı, sebepleri ne? Bundan BKF edergi ya da ekitap çıkartmak isteyenler için ne dersler çıkabilir.

Fotoğraf: Broken Dreams iNafih @Flickr

Fotoğraf: Broken Dreams iNafih @Flickr

1 Mayıs 2013’de Zemheri’den Kalan isimli Büyücü Korhan öyküsünü yayınladım. 0.99$’lık satış fiyatı ile hedefim böyle bir pazarın olup olmadığını görmekti. Sitedeki tanıtım yazısında da belirttiğim gibi

Zemheri’den Kalan’ı ücretli yapmamın sebebi konuşup durduğumuz Bilimkurgu edergisine destek çıkıp çıkamayacağını görmek. Büyücü Korhan’ın hikayelerinin okunma sayısı 4000′i geçti. Bakalım bu ücretli olunca ne olacak? Eğer bu öyküyü 100 veya üstünde satabilirsek, destek olacak bir kitlenin olduğuna ikna olacağım. Satamazsak, ya ben çok kötü yazıyorum ya da müşteri yok.

26 Eylül 2013 itibarıyla sadece 4 öykü satıldı. 100 rakamını bırakın, 10 satış bile gerçekleşmedi. Aşağıda son 90 günlük Smashwords ziyaretçi sayısı ve %20’lik ön okumasının okunma sayılarının olduğu grafiklere bir bakın, devam edelim.

Smashwords istatistikleri

Smashwords istatistikleri

Yukarıdaki istatistikden de göreceğiniz üzere, öykünün olduğu sayfaya ziyaret sayısı fena değil. Bu sadece smashwords sayısı, benzer hatta daha iyisinin diğer siteler için olduğunu düşünebiliriz. Ziyaret edenlerden 15-20 kişi de öykünün %20’sini indirmiş. Ancak 90 günde kimse öyküyü satın almamış.

Tüm öyküler ve Kobo hariç tüm satıcıları ele alırsak, aşağıdaki grafikler oluşuyor.

2013 yılı için bedavalar dahil, cihazlara indirilen öykü sayısı, zamana göre

2013 yılı il 6 ay için bedavalar dahil, cihazlara indirilen öykü sayısı, zamana göre

2013 başından itibaren, öyküler hangi sitelerden alınmış.

2013 ilk 6 ay  öyküler hangi sitelerden alınmış.

Apple‘ın iBooks‘u açık ara önde. Smashwords’de TürkçeBKF sitesinden görüp de satın almak için gelen 4 kişi dışında bir hareket yok. Ancak bu rakama Smashwords’den okuyanlar dahil değil. Öyküleri herhangi bir biçimde (ePub, mobi, vb…) indirenlerin sayısı bu grafikleri oluşturuyor. Kobo yok, nedense son çeyrek rakamlarında Kobo var ama ilk 6 ayda yok.

Bu resimler bize neyi anlatıyor?

Açıkçası TürkçeBKF’yi desteklemek için elini cebine atan 4 kişi olduğunu ilk aşamada görüyoruz. O dört kişiye çok teşekkür ediyorum. En azından dört kişiye ulaştığımı biliyorum. Siteye her gün ortalama 150 ziyaretçi geliyor. Twitter, Google+ ve WordPress takipçilerini topladığımda 1000’e ulaşıyorum. Bunların çifte takip edenler ya da botları veya İngilizce dışında dil bilmeyenleri düşersek 500 kişilik bir topluluktan bahsedebiliriz. Bu 500 kişiden sadece %1’i okudukları siteyi desteklemek istemiş.

Bunda belki de smashwords’e ulaşamıyor olmalarının, ya da siteyi seviyor ancak öykülerimi sevmiyor olmalarının etkisi vardır. Ancak eğer desteklememenizin sebebi “Zaten herkes destek olur, benim desteğime gerek yok” düşüncesi ise yanılıyorsunuz. Sizin desteğinize gerek vardı, hala var.

Bu rakamlar BKF dergisinin olanaksız olduğunu da gösteriyor. Para kazanmayı hedeflemeyen bir derginin sonunun hüsran olduğunu düşünüyorum. Bu deney de gösterdi ki, koşullar değişmezse bu işten yazarlara telif ödeyecek bir dergi çıkmaz.

Avrupa ve iTunes

Bir başka şaşırtıcı gelişme, Apple’ın iTunes’unun benim öykülerimin okunmasındaki ağırlığı oldu. iTunes’un kitaplarına Türkiye’den ulaşılamadığı düşünülürse bu beklenmedik bir durumdu. Daha önce öykülere iTunes Almanya’dan yorumlar geldiğini görmüştüm, ancak iTunes’un bu kadar büyük olduğunu düşünmemiştim. Şimdilik oralarda sadece bedava öykülere ilgi var ama Avrupa’daki Türkçe bilenler öykülerle ilgileniyorlar. Almanya, Belçika ve Danimarka yoğun ilgi gösteren ülkeler.

Sonuç

Açıkçası beklediğimi alamadım. En azından on adet öykü satılır diye bekliyordum. Olmadı. Sonuçları şöyle özetleyebiliriz.

  • BKF dergisi işine bulaşmama kararı verdim. İlgilenen yokken, zamanımı harcayamam.
  • TürkçeBKF’ye harcadığım zamanı arttırmayacağım. Şu anda tatlı bir yük/keyif oranı yakaladım, daha fazla yük keyfimi arttırmayacağı için sitenin kendi domainine geçmesi ya da büyümesi gibi planlar süresiz ertelendi.
  • Öykü yazmaya ve iTunes’a atmaya devam edeceğim. Gelecekte iTunes Türkiye’de kitap satışına başlarsa hazır olmak istiyorum.
  • Para kazandırmayacak olsa da bundan sonra bedava öykü koymamaya karar verdim. Çünkü bedava öyküleri okumanın, aynı karakteri anlatsa da paralı öykülerin satılmasına bir etkisi olmadığını gördüm. 700’e yakın öyküm dört siteden ilk altı ayda indirilirken sadece 4 adedinin satılmış olması hoş değil. Hele bu 4 öyküyü alanların twitter’da benim çağrımı görüp aldıklarını düşünürsek, bedava öykü koymak bir işe yaramıyor.

Bu deney Türkiye’de BKF’ye belki de yazarlara pek değer verilmediğine dair bir anektod daha olmak dışında bir işe yaramadı. Değer vermeme hali öyle bir noktaya ulaşmış ki başarılı yazar Aşkın Güngör‘ün Hobinin Değeri Ne yazımdaki yorumundaki gibi olaylar da yaşanıyor. Aslında çok küçük bir pazar olmasına rağmen BKF okuyucusunun teknolojiyi anlayan ve ekitap okumaya istekli, sevdiği siteyi/yazarı desteklemekten geri durmayan bir topluluk olduğunu düşünmüştüm. Beklediğim gibi değilmiş, bunun biraz kırıcı olduğunu belirtmeliyim.

Zemheri’den Kalan artık Büyücü Korhan serisinden olduğu daha belli olarak okuyucu bekliyor. Kobo ya da Smashwords‘de ve ekitap satılan bir çok sitede öyküleri bulabilirsiniz. Bulamadım diyeniniz varsa yorum yazın yardımcı olurum. 2013’ün tüm istatistikleri çıktığında tekrar son durumu paylaşırım.

Sizce bu durum neden oldu? Ne dersiniz?

2 thoughts on “Öykü satma deneyi ve sonuçları

  1. Smashwords’ü ilk defa Yasemin’in bizim blogta öyküleriniz ile ilgili yazısında duymuştum. Ben wattpadi takip ediyorum. Yalnız bildiğim kadarıyla orada ücretli yayınlama yok. (emin değilim). Bence satış olmamasının sebeplerinden biri de Türk insanının internet üzerinden alışverişe pek sıcak bakmaması olabilir. Hikaye ingilizce olsaydı daha fazla satış olabilirdi diye düşünüyorum. Biz de blogumuzu domaine taşıdık ve büyük emekler sarf ettik. Ancak dediğiniz gibi vakit ayırmak zor oluyor. Umarım hayal kırıklığınız geçicidir ve pes etmezsiniz.

    1. Hayal kırıklığım ne yazık ki hala geçmedi. Bizim gibi hobi sitelerini takip edenlerin neden destek vermek istemediğini, neden en azından dostlarına Facebook ya da Twitter’da tavsiye etmeye bile çalışmadıklarını anlamıyorum. 1 dolarlık ekitabı bile almak istememelerini de anlamlandıramıyorum.

      Gene de blogu ben kendim için tuttuğum için devam ederim. Fakat sizin gibi kendi domaininde bir bloga dönüştürmeyi düşünmüyorum. Hobi için harcayacağım para sınırsız değil ve çok istesem de .com alacağıma iki kitap daha alırım. Ne de olsa buraya verdiğim paranın da zamanın da geri dönüşü yok.

      Bu arada kızgın da değilim, hayatta bazı şeylerin değişmez olduğunu kabul etmek gerektiğini düşünenlerdenim. Ortam uygun değilse başka bir şey yapmak gerekli, kızgınlık enerjiyi düşürmekten başka işe yaramıyor.🙂

Bir Cevap Yazın

