BKF ve Yalnızlık


Hobi ile okul yıllarında tanıştıysanız işiniz rahatdır. İster lisede, ister üniversitede olsun BKF ile ilgilenen yaşıtlarla tanışmak kolaydır. Ben daha lisedeyken, yani bundan neredeyse yirmi sene önce, BKF ile ilgileniyorum diye sora sora, üniversitede bu işlerle ilgilenen birilerini bulabilmiştim. ODTÜ’de zaten Türkiye’nin köklü topluluklarından biri olduğu için hobi ile ilgilenen insanlarla karşılaşmak zor değildi. Hatta BKF ile ilgimin daha derinleşmesini ODTÜ sağlamıştı.

Foto Flicker'dan Hartwig HKD'nin

Foto Flicker’dan Hartwig HKD’nin https://secure.flickr.com/photos/h-k-d/

Zaman geçip de okullar bitip, iş hayatı ve yetişkin sorumlulukları üstünüze binmeye başladığında o zamanlar dikkate almadığınız toplulukların, arkadaş gruplarının eksikliğini görmeye başlıyorsunuz. On yıl kadar oluyor sanırım, Ankara’dan ayrıldığımda ve kendi işimin başına geçtiğimde mühendis abilerden birinin de zamanında ODTÜ’de BKF ile ilgilendiğini ve sohbet edecek kimse bulamadığndan şikayet ettiğini öğrenmiştim. O zaman yaşı otuzlarındaydı. Şimdi aynı yaşlara ben geldim ve anlıyorum.

Bilim kurgu ve fantastik ile ilgilenenlerin; okuduğu kitaplar, izlediği filmler hakkında konuşmak istemesinden doğal bir şey olamaz. Yoksa siz başkalarına göre orta yaşlısınız ancak gene de içinizden hala zarlarınızı elinize alıp, hazine peşinde zindanlara atılmak mı geçiyor? Son izlediğiniz filmin BKF kültürüne yaptığı göndermeleri anlayan bir tek siz mi varsınız? Saatler geçirip muhteşem işler başardığınız bilgisayar/konsol oyunu hakkında sohbet edecek kimseyi tanımıyor musunuz? Çıkan kitaplar hakkında uzun uzun konuşmak istiyor fakat kiminle konuşacağınızı bilmiyor musunuz? Belki de sadece bir kaç saat Axis&Allies ya da Settlers of Catan oynamak istiyorsunuz. Böyle biri iseniz işiniz zor.

Oysa kolay olmalıydı. Ne de olsa aktif internet forumları var değil mi? Fakat forumların takipçilerini biraz incelerseniz yaşlarının bu anlattığım sorunları yaşamak için çok genç olduğunu görürsünüz. Üniversiteden arkadaşlarınızla hala görüşebiliyor ve sohbet edebiliyorsanız şanslısınızdır. Ya da sizi anlayan, hobinizi destekleyen bir eşiniz varsa dünyalar sizin olur. Ancak çoğu BKF sever otuzlarına geldiğinde işlerin istediği gibi gitmediğini görür.

Foto Flickr'dan Trey Ratclif'den https://secure.flickr.com/photos/stuckincustoms/

Bugün sizlerden bir ricam var. Gelin BKF seven ancak ister mecburi hizmet ya da herhangi bir sebeple Türkiye’nin ya da dünyanın dört bir yanına dağılmışlar için bir şeyler yapalım. Fikirlerinizi yazın. Yeni bir site mi yapmalı, yoksa Facebook’da, Google+’da veya Goodreads’de grup mu kurmalı veya toplantı/lar mı düzenlemeli? Yoksa bu insanları kendi haline bırakmak mı gerekli? Hobimiz yaşlandıkça terk edilen bir beğeni mi? Lütfen yorumlarda fikirlerinizi paylaşın.

Bu yazıyı ilgisini çekebilecek herkese ulaştırın. Hobimizi paylaşanlar için bir şey yapalım.

15 thoughts on “BKF ve Yalnızlık

  1. Selam, 30 lu yaşlarında bir bilim kurgu sever olarak yazınızla duygularıma tercüman olduğunuzu belirtmek isterim, teşekkürler. Ben bilim kurgunun yaşlandıkça terk edilen bir hobi olduğunu düşünmüyorum. Nitekim bana daha çocukluğumda bu zevki aşılayan babam 65 yaşında ve hala ilgisini kaybetmedi. Şu sıralar tartışabildiğim, bilgi paylaşımında bulunabildiğim yegane insan da kendisi maalesef🙂 İçimde kalanları paylaşabilmek için bir blog bile açtım, Midas’ın kulakları eşek kulakları misali orada bağırıp duruyorum ama pek okuyan yok🙂 (http://kurgu-bilim.blogspot.com/)
    30’lu yaşlara hitap eden, üniversitelerden bağımsız bir bilim kurgu kulübü arayışına girdim zamanında ama buna benzer bir oluşuma rastlayamadım, bence bu tarz bir kulüp ile sanal paylaşımları somutlaştırmak çok güzel olur. Bu insanlar kendi hallerinde kalmasınlar, çok sıkılabiliyorlar.🙂 Sevgiler.

    1. İlginiz için teşekkürler. Umarım ileride benim çocuklarım da büyüdüklerinde sizin babanızdan bahsettiğiniz gibi benden bahsederler.🙂

      Siteyi feedly’ye ekledim.

  2. Gökçe, bu yazıdaki tespitlerine katılıyorum. BKF ile ilgilenen biriyim, okuyorum ve yazıyorum. Gelişmeleri takip ediyorum ama aynı ilgi alanına sahip kimsem yok. Hani yaşadığım şehirde (Adana) benimle aynı ilgi alanını paylaşan birileri olsa -illa ki vardır da tanışamıyoruz- bir kulüp kurup haftalık buluşmalar ayarlayabilirdik.

    Öte yandan, internet çağında yaşıyoruz artık. İnternet üzerinden bir araya gelip tartışabiliriz. Peki, bunu nasıl yapabiliriz? Forumların bu işler için uygun olduğunu sanmıyorum. Çünkü Türkiye’de forumculuk rezalet bir biçimde yürütülüyor. Genellikle çoluk çocuk tarafından yönetilen, spama ve yasadışı paylaşımlara yer veren kalitesiz forumlar.

    Örneğin, şu iki adrese bir göz atıp kalite düşüklüğünü görebilirsin:
    http://www.bilimkurgukulubu.com/
    http://forum.scificenter.org/

    Sosyal ağlara gelince, Twitter zaten 140 karakter sınırlamasıyla elverişsiz. Belki Facebook ve Google+ daha uygun ama Prism skandalından dolayı mahremiyetimi korumak adına ikisinden de üyeliğimi sildim. Goodreads hakkında ise bilgi sahibi değilim.

    Sanırım Kayıp Rıhtım gibi bir portal biraz daha geliştirilerek bu amaca daha da çok hizmet edebilir.

    İş biraz da bizde bitiyor. Birbirimizin bloglarını sıkı sıkıya takip etmeliyiz. Ama benim blogum sadece BKF üzerine değil, ilgimi çeken her şey hakkında yazıyorum. Hatta uzun bir zamandır BKF hakkında bir şey yazmadım.

    Gökçe, senin bu blogunu RSS okuyucum ile uzun zamandır hiç kaçırmadan takip ediyorum. Benzeri pek görülmemiş ve oldukça iyi bir iş yapıyorsun. Üstelik bunu tek başına yapıyorsun.

    Yasemin Hanım, sizin de blogunuzu RSS listeme aldım. Bundan sonra takipçinizim.

    1. Teşekkürler Okan. Ben tek kişilik işlerin zamana dayanamadığın düşünenlerdenim. O yüzden BKF ile ilgilenenlerin internet üzerinden bile olsa daha çok konuşması gerektiğini düşünüyorum. Nasılını bilmiyorum, ama bir yolu olmalı. Fikirlere açığım🙂

    2. biz bir şeyler yapmaya çalışıyoruz. seni forumuma davet etmiştim ama böyle eleştirmen çok yanlış. ayrıca çoluk çocuk demişsin bilmeden önyargı ile bir varsayım kurmuşsun. Lütfen biraz araştır. eğer forumların kaliteli olmadığını düşünüyorsan sende gel ve bunu düzeltmeye çalış. böylece türkiyedeki forumların kalitesizliğinden bahsedeceğine bu durumu düzeltmek için bir şeyler yapmış olursun.

    3. Okan,eleştirilerine katıldığım kısımlar var.Katılmadığım kısımlarda var.Düşük kaliteli olarak örnek verdiğin sitelerden birinin linki çalışmıyor.Kendileri domain parasını ödemedikleri için bir süredir kapalı durumdalar.Çoluk çocuk tarafından yönetilen siteler ifadesine gelirsek,bu bu kadar önemli mi? Bilim kurgu fanlığı belli bir yaş kesimine ait bir şey değil ki.Gençlerde pekala bu alanla birşeyler yapmak isteyebilirler.

      Evet,belki bilim kurgu alanında beklediğimiz gibi bir oluşum yok.Ama şikayet etmek yerine neden kendimiz bu konuda birşeyler yapmıyoruz? En basitinden bir bilim kurgu bloğu açabiliriz.Bu alanlaki her girişim türkiyedeki bilim kurgu kültürünün daha çok gelişmesine ve bilim kurguya ilginin artmasına faydalı olacaktır.

  3. Aslında o şanslı gruptan bir elemanım. Yakın bütün arkadaşlarım BKF ve alt kültür denilebilecek hobilerin içinde ve ne zaman buluşsak ya sohbete bunlardan başlıyoruz veya laf illa ki oraya geliyor, birbirimize önerdiğimiz filmlerin ve kitapların yarısı veya daha fazlası fantastik kurgu oluyor vs. Yine de ne demek istediğini anlıyorum zira bu insanları ben üniversitede buldum. Lisede bahsettiğin sıkıntıları yaşadım, hala bu yakın çevrem dışında iletişim kurduğum insanlarda da yaşıyorum. Yapılacak birşey yok başkaları konusunda, herkesin kendi ilgi alanları var.

    Bir araya gelmek konusuna gelince, BKF temalı olmasa da bu yıl 3.sü yapılan KONTAKT etkinliğini açıkçası yararlı buluyorum. Zira temsil ettiği hobi dünyasının bireylerini biraraya getiren bir etkinlik olarak çok insanla tanıştım ve şunu gördüm ki kimse yalnız değil hobileri konusunda. Sadece buluşmak için bir olay, bir sebep veya etkinlik yaratılmalı.

    1. Bu sene KONTAKT 28’inde onun için bir şey yapılması zor. Gene de buradan duyuralım, KONTAKT’da olup da 30+ kim varsa yazsın, buluşulsun.

      Belki gelecek sene KONTAKT’a daha kapsamlı bir şey düşünülebilir.

      Fikirleri bekliyorum.

  4. Nihayet yazıyı okuyabildim. Tespitlere katılmakla birlikte Okan’ın dedikleri de çok önemli. Örneğin benim etrafımda, Kocaeli’de hiç arkadaşım yok bu konularla alakalı yazan, çizen, oynayan… Buradaki “Yalnızlık” vurgusu sadece 30+ için değil, bu şekilde bakıldığı vakit herkes için geçerli olabilir.

    Açıkçası şu an herkesin takıldığı ve kolayca ulaşabildiği yerler olarak Facebook ve Google+ platformlarında bir grup kurmayı çok daha mantıklı buluyorum. Zira beraber çalıştığımız bazı projelerde de görüldüğü üzere yeni bir platforma alışma evresi ve düzenli olarak giriş her geçen gün azalıyor. Sonra gün geliyor, ayda bir-iki giriş olduğu gerekçesiyle kimsede heves kalmıyor ve proje sessiz sedasız sonlanıyor.

    Yahoo grupları çok iyi oluyordu mesela bu tür toplantılar için. Şu an yaşı 25-30 olanlar öyle ya da böyle bir gruba üye olmuştur Yahoo’da. Fakat güncelliğini yitirdi ne yazık ki.

    Kısaca bir sosyal paylaşım grubu kurup, tartışmalarımızı ve paylaşımlarımızı oradan devam ettirmemiz daha mantıklı geliyor. Hatta örnek olarak Gökçe’nin açtığı Google+’daki sayfa: https://plus.google.com/u/0/communities/109219786499146289388

    Yine de diğer sunulan önerilere açığım. Yüz yüze muhabbetin, iki lafın belini kırmanın tadı farklı elbette. Ama internet bu yalnızlığa bir çare. Kullanımı bize kalmış. Bir başlarsak etkinlikler, buluşmalar vs. gelir her türlü.

  5. Gökçe Bey, bence bu siteyle siz bu işin liderliğini zaten üstlenmiş durumdasınız. Size teşekkürlerimi sunarım. Google+’daki topluluk da gayet güzel şu anda başlangıç için, elbette daha fazla paylaşım yaparak üzerimize düşen görevi daha fazla yerine getirmek isterim, fakat nedense bunu pek başaramadım şimdiye kadar, müzmin tembellik kötü şey🙂 Belki hangout yapılabilir?

    (Bu arada biz 30+’larına gelmişler, çocukken fena kandırıldık mı ne? Nerede yapay zeka arkadaşlarımız? Nerede uçan arabalarımız? Nerede uzay yolculuklarımız? Nerede mükemmel ütopyalarımız? Ve ne ara 30+ olduk ki?)

  6. iyi günler;
    661 takipçi gayet iyi bir sayı.Acaba bir gün bilim kurgu severler birlikte toplanıp fikir paylaşımında bulunma ihtimalimiz yok mu.? Kim bilir belki ileride bu bir kulübe döner ve her haftanın bir konusu olur ve her hafta biri bu oturumu yönetir. Ne olur söyleyin çok mu şey istiyorum? Bilim kurgunun güzelliği sizi her zaman eleştirmeye ve yeni dünyalar hayal etmeye zorluyor. Fakat bunları paylaşacak birilerimiz yok ise çıkamadığımız noktalarda tıkanıp kalıyoruz. Sadece haftada bir gün bunları paylaşabilmek çok güzel olurdu. O yüzden tekrar soruyorum böyle bir şey yapılabilir mi? 3 kişi bile gelse bu buluşmaya bir başlangıç noktası olur.
    Teşekkürler.

  7. Okan Bey’in “düşük kaliteye” örnek olarak gösterdiği platfornlardan birisinin Bilimkurgu Kulübü’nün resmi internet sitesi olmasını oldukça yadırgadım. Söz konusu platform ülkemizin en iyi bilimkurgu içeriği üreten oluşumudur. İnternet sitesi de bu topraklardaki en kapsamlı bilimkurgu makaleleri okuyabileceğiniz siteler arasında. Bir şey yapmıyor ya da yapmak isteyip de yapamıyor olabilirsiniz; ama düzgün işler yapan platformlara da gereken saygıyı göstermek zorundasınız. Bir şeyden dert yanarken, bir şeyler yapanlara da sırtınızı döner ve onları küçümsemeye devam ederseniz mevcut duruma katkı sağlamaktan çok çanak tutmuş olursunuz.

    Köstek olmak yerine destek olmak önemlidir. Ayrıca Bilimkurgu Kulübü’nün sadece Facebook takipçi sayısı 25 bin civarında ve sürekli de artmaktadır. Demek ki kaliteli bir bilimkurgu platformu yaratırsanız yığınların ilgisini de çekebiliyorsunuz. Kısacası Bilimkurgu Kulübü’ne yönelik ithamınızı dayanaksız bulduğumu belirtmek istedim.

    1. sizin sitenizi eleştirdiği tarihte o domainde başka bir web sitesi bulunmaktaydı. bilim kurgu ile ilgisi olmayan bir çok konusu olan genel olarak dini konuların tartışıldığı bir forum kurulu idi. o yüzden öyle demiş olabilir ancak Sci Fi Türkiye forumunu her zaman tanıtmaya çalıştık ancak başarılı olamadık. Siz makaleler ve konular ile güzel bir ortam yapmışsınız tebrikler. Bizde aynı şeyi denedik ancak başarılı olduğumuz söylenemez

    2. Okan Akıncı,o yorumu üç yıl önce yazmış ve siz şimdi cevap veriyorsunuz.İlginç bir durum.Okan’ın bu zamandan sonra buraya gelip cevap yazacağınıda hiç sanmıyorum. Siteniz ve facebook sayfanız hakkında birşey diyemem ama artık kapalı olan eski forumunuz bir bilim kurgu forumu için çok gereksiz bir biçimde dini bölümler içermekle beraber korsan film,dizi ve e-kitap paylaşımlarıyla doluydu.Forumu yönetim şeklinize ise hiç deyinmeyeceğim zira bu sadece sizi ilgilendirir.Siteniz ve facebook sayfanız beğeniliyorsa size ne mutlu.Hoşçakalın.

Bir Cevap Yazın

