Neden Korsan Başarılı


Geçen haftadan beri Cowboy Bebop‘ın soundtracklerinden Blue’yu arıyorum. İndirmek için korsan site değil aradığım. Aradığım satın almak için bir site. iTunes‘da Yoko Kanno‘nun hiç bir eseri yok. Turkcell‘in haberi yok, TTNET Müzik bana boş boş bakıyor.

alternative_music_by_adrianismyname-d39g2n0

YouTube‘da istersem tüm albümü, hatta bir kullanıcı sayesinde şarkılarına istediğim gibi atlayarak dinleyebiliyorum. İnternette sadece Google araması ile tüm albümü indirmeme izin verdiğini söyleyen siteler var. Oysa benim paramı almak isteyen site yok.

İşte bu korsanın güçlenmesinin sebebidir. Benim gibi pek de anaakım olmayan bir türe ilgi duyan müzik dinleyicisine istediği müziği satamıyorsanız iş yapamazsınız. Küçük olsa da tutkulu azınlıkların seslerinin çıktığı bir piyasadan bahsediyoruz. Cebinde parası olup da eser sahiplerine teşekkür etmek için onların çalıştıkları şirketlere para kazandırmaya hazır insanlardan bahsediyorum.

mUsic by_sQueez

Eğer dijitalde varolmak, korsanla mücadele edebilmek istiyorsanız, müşterinin size ulaşmasının korsana ulaşmasından kolay olmasını sağlamalısınız.

Ne yazık ki büyük şirketlerin ve güçlü sanatçı ve yapımcı kuruluşlarının elindeki piyasa böyle işlemiyor. Ülkeler arasındaki sınırları veya sözleşmeleri korsanlar dinlemiyorlar. Ördükleri duvarlar daha ne kadar yerinde kalacak? Duvarlar aşılamaz olduğunda yerine ne koyacaklar? Bunların hiç birini hesaplamadan kullanıcıları korsanlık yapmak konusunda eğitiyorlar.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ben ilk kasedimi heyecanla aldığım günü hatırlıyorum. Babam ya da annemle “büyük” bir müzik markete gidip, MC Hammer Can’t Touch This albümünü almıştım. Kendi biriktirdiğim para ile aldığım ilk albümün bu olması iyi mi kötü mü bilemiyorum. Sanırım yirmi yıldır da o albümü dinlemiyorum. Oğlum böyle bir deneyim yaşamayacak. O biraz daha büyüdüğünde bırakın CD‘yi, dijital şarkıya bile para vermeye değer görmeyecek. En iyi ihtimal YouTube ya da benzeri bir sitede, işler böyle giderse korsan sitelerde istediği müziği bulacak. Belki de yeteneği varsa kendi mashuplarını yapacak, ya da sadece playlistlerini paylaşacak.

Burada ekitap ve DRM üzerine çok yazdım. Sesimin ulaşmadığının da farkındayım. Gene de tekrar etmek istiyorum.

Bir nesli, internetten bedava indirmeye alıştırıyorsunuz. Onların normali bu olduğunda, bedavadan daha ucuza sunamadığınız için işlerinizi satın alacak kimseyi bulamayacaksınız.

Ne dersiniz? Ben çok mu kötümserim? Ya da Yoko Kanno Seatbells’in Cowboy Bebop OST: Blue albümünü alabileceğim yer biliyor musunuz?

Siz ararken ben YouTube’dan bu güzel albümü dinlemeye devam edeceğim. Varşov Flarmoni Orkestrasından Yoko Kanno’nun Ave Maria’sı bambaşka. Siz de dinlemek isterseniz, albüm aşağıda.

5 thoughts on “Neden Korsan Başarılı

  1. Yaşasın kaos, yaşasın korsan!

    Emek hırsızlığını savunmuyorum. Farklı bir mantığa dikkat çekmek isterim. Bir müzisyen ürettiği müziğin ücretini, eğer bir soundtrack ise, müziğinin kullanıldığı yapımdan zaten alacaktır. Çünkü bu yapım da korsan olarak edinilebilmesinin haricinde sinemada ve reklam gelirine karşılık televizyonda gösterilecektir. Buradan sonra, sadece bir kez üretilmiş olan bir eserin “kopyaları”na para vermek saçma değil mi? Eğer dinlenilmekte olan eser bir kopya değilse de ortada bir konser var demektir ki kendisi biletli bir etkinliktir. Yani bir müzisyenin korsan karşıtı olması ancak ve ancak açgözlülüğündendir diye düşünmekteyim.

    Belki ikiyüzlülük dersiniz ama edebiyatta böyle düşünmüyorum mesela. Çünkü bir yazar aynı şeyi farklı ortamlarda yazarak performans yapamaz. Resim, heykel vb alanlarda da durum böyle. Ancak müzik konusunda korsan karşıtlığı anlamsız geliyor.

  2. “müşterinin size ulaşmasının korsana ulaşmasından kolay olmasını sağlamalısınız.”
    çok çok doğru. eğer ben bir google araması ile korsanı çok rahat bulup indirirken paralısını en üst sıradan bulamazsam, paralısına gözümü kırpmam.
    bilgisayar oyunlarında steam’in ve benzeri sistemlerin bu kadar kullanılmaya başlamasının nedeni de bence bu. korsan indirip, crack’iyle, hala çalışmıyorsa updateli crack’iyle falan ayrı uğraşana kadar steam üzerinden oyunu indirip, steami oyunu kendi kurunca oynamanın rahatı var. hele daha zor bulunan indie oyunlarda. hem ucuzlar hem de kolayca steam’de bulup oynuyorsun.

Bir Cevap Yazın

