Yayınevleri hala DRM’de ısrarlı ve KDV’den şikayetçi


Sabit Fikir’de kitap KDV’leri üzerie bir yazı çıktı. Kutsal kitapların KDV’sinin düşürülmesi üzerine kitaptaki özellikle de ekitaptaki KDV’ye karşı bir yazıydı bu. Ne yazık ki daha öncekiler gibi bu da gerçekleri çarpıtan bir yazı.

Kutsal kitapların KDV’sinin düşürülmesinin ardından adresinde sayın Doğacan Dilcun Doğan son KDV gelişmeleri ile ilgili görüşleri anlatmış. O sırada da yayınevlerinin ekitaplarda bir KDV düşüşü beklediğinden bahsetmiş. Yayınevleri ticari birer kurum oldukları için elbette kendi karlılıklarını arttıracak bir çok beklenti içinde olabilirler. Oysa ekitapta durum onların anlattıkları gibi değil. Sayın Doğacan Dilcun Doğan diyor ki:

4. Kitap KDV’leri kendi aralarında sınıflandırılıyor mu?

Hayır, bu konuda yalnızca e-kitaplar konusunda bir farklılık var. E-kitap bir ‘ürün’ olarak değil, ‘hizmet’ olarak değerlendirilmeye çalışıldığından ve lüks tüketim sayıldığından, ne yazık ki yüzde 18 KDV ile satılmakta.

Ne yazık ki burada ekitabın ürün olduğunu iddia ederken ciddi bir yanlış yapıyor. Çünkü yazdığı derginin hami sitesi idefix’de satılan ekitaplar hizmettir. Üzerinde DRM varsa o hizmettir. Kısaca neden hizmet olduğunu açıklayayım.

  1. DRM kitabın açılmasını engelleyen, zorlaştıran bir teknolojidir. Idefix’in kullandığı Adobe Digital Editions yöntemi ile bir kitabı okunabilir hale getirmek için internete bağlı olmalısınız. Çünkü sunucu sizin o kitabın sahibi olduğunuzu kontrol etmek isteyecek. Eğer Adobe Digital Editions sizin bilgisayarınızda çalışmıyorsa geçmiş olsun. O zaman parasını verdiğiniz eseri okuyabilmek için DRM’i kırmak zorundasınız. Bu yasal değil.
  2. DRM’li ekitabı ikinci elde satamazsınız. Bir arkadaşınıza hediye edemezsiniz. Yani DRM’li ekitap alınca basılı kitabın özelliklerinden feda edersiniz. Peki bu fedakarlık karşısında ne kazanıyorsunuz? Hiç. Hatta koca bir

HİÇ

  1. DRM’li kitaplar yayınevlerine de zararlı. Yayınevleri DRM firmasının ürünlerine bağımlı hale geliyorlar. Çünkü artık kitap yayınevinin sattığı bir ürün değil, DRM firması ile ortaklaşa sunduğu bir hizmet. Eğer DRM veren firma diyelim ki Adobe artık iPad desteklemiyorum derse kitaplarınızı orada okuyamazsınız. Bu kitaba para vermiş olmanız hiç bir şeyi değiştirmez. Yayınevi de size satın aldığınız kitabı ne yaparsa yapsın cihazınızda kullandıramaz. Çünkü kitabı bir üründen çıkartıp hizmet haline getirmişlerdir.

Peki hala neden ısrar ediyorlar?

Çünkü yayınevleri sizden, okuyucudan korkuyor. Bizleri sokakta korsan kitap basan ve satanlarla, kütüphaneden kitap çalanlarla bir görüyorlar. Onlara göre parasını verip aldığımız ürünü internette paylaşmak için hevesliyiz. O yüzden bize eksik kitap satıyorlar. Kitabı satılabilir, taşınabilir ve paylaşılabilir bir üründen hizmet haline getiriyorlar. Ondan sonra bizden destek bekliyorlar. Kusura bakmayın, benden size destek yok. Çünkü

DRM’in sonu kötü

DRM yüzünden kütüphanelere kitap koymak zorlaşıyor, sınırlı sayıda okunabilir hale geliyor, ya da birden %220 fiyat artabiliyor. DRM’in sonu kötü çünkü yayınevleri DRM sağlayıcılara mahkum oluyor. Kitaplar tutsak oluyor. O yüzden büyük markalar, Harvard Business Review, O’Reilly ve Tor gibi yayınevleri artık DRM’siz ekitap yayınlıyorlar. Bu devasa ve oldukça bilgili kişilerin yönettiği kurumlardan daha bilgili olan, daha çok para kazanan ve daha büyük risk altında olan Türk yayınevleri ise Adobe’nin DRM’ini kullanıyor. Yarın Adobe kendi kitaplarınıza ulaşmanızı engellerse ne yapacaklarını sormuyorlar. Bu arada da okuyucu kaybediyorlar. Çünkü bu sitenin çok sevdiği yazar Doctorow’un Publishers Weekly’de yazdığı gibi:

Kimse DRM için kitap almıyor

5 thoughts on “Yayınevleri hala DRM’de ısrarlı ve KDV’den şikayetçi

  1. Bu konudaki düşüncelerim: 1. E-kitap fiyatları anormallll derecede yüksektir. Bence bir kitap 1-2 liradan satılmalıdır. 2. Dijital olarak kopyalanabilen bir nesnenin korumasını ortadan kaldırmak mümkün olduğu sürece, onu korumaya çalışmak palyaçoluktur. 3. E-kitabı yayınevleri değil de yazarlar kendileri satsalar, doğrudan para onların cebine girer. 4. Kitap maliyetleri üç nedenden yüksektir. a) Dizgi ve baskı masrafları, b) Kağıdın maliyeti, c) Vergi, d) Reklam ve tanıtım, e) Dağıtım, f) Telif ücreti. Telif ücreti dışında e-kitapta diğer masraflar ortadan kalkmıştır. Yazarlar kendi kitaplarını kendileri diziyor, hatta editörlüğünü bile büyük oranda kendileri yapıyorlar. İllüstrasyon dışında başka bir masraf yok. (Kitap kapak tasarımı falan.) EEe, o zaman nasıl oluyor da e-kitap basılı kitapla aynı fiyattan satılıyor?

  2. Reset arkadaş, bence de E-kitap fiyatları yüksek.
    Ancak bilmelisiniz ki
    1- Dizgi olmadan yukarıdaki yazıları bile bu kadar rahat okumanız mümkün olmazdı.
    2- Devlet vergi almadan kuş uçurmaz.
    3- Reklam ve tanıtım olmadan hiç kimse (istisnai kitaplar ve kişiler hariç) kitap okumaz.
    4- Hiç E-kitabım yok ve kitabının dizgisini ve editörlüğünü kendisi yapan bir yazarla henüz tanışmamış bir yayıncıyım.

    Yayıncının yaşadığı en büyük sıkıntı tüm maliyetleri için %18 KDV ödemesi ama kitabı %8 KDV ile satmasıdır. Önerim, yayınevlerinin tüm mal ve hizmetleri %1 KDV ile alıp kitabı da yine %1 KDV ile satmasıdır.
    “KDV iadesi alın o zaman” demeyin o pek mümkün olamıyor maalesef!

  3. Selamlar Buzkıran,

    Hangi yayınevindensiniz bilmiyorum, isim vermeden de olsa işin öteki yüzünü paylaştığınız için teşekkürler. Geç oldu ama yazdıklarınızla ilgili bir kaç çekincemi paylaşayım.

    1. Dizgi için kitap başına harcanan zamanı neye göre ölçüyorsunuz? Kaç kitap satılacağını kabul ederek bu maliyetler ekleniyor? Ekitabın sınırsız dağıtımda kalması mümkün olduğuna göre, maliyetlemeyi basılı kitaptan farklı yapmak gerekmez mi?
    2. Türkiye’de hangi yazarlar, hangi kitaplar için tanıtım yapılıyor? Yayınevleri her yazarına aynı tanıtımı yapmazken, hatta yazardan sosyal medyada aktif olarak tanıtıma destek olmasını isterken, tanıtım maliyetlerinden bahsetmek anlamlı mı?
    3. Sizin kitaplarınız DRM’li mi bilmiyorum. Yayınevlerinin KDV iade alamaması ciddi bir sorun. Ancak yukarıdaki yazıda altını çizdiğim, yayınevinin ekitabı DRM ile kiralanan bir ürün haline getirmiş olması. Üzerinde DRM olan, yani satın alanın olmayan bir ürün olduğu için, hizmet sayılabilecek bir işten hizmet KDV’si almak normal değil mi? Tor’un UK’deki DRM’siz ekitap denemesi sonuçlarında korsanlıkta bir artış olmadığına göre, en azından sizin DRM’siz kitap hakkındaki düşünceleriniz değişti mi?

    GMA

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s