Bilim kurgu ve fantastik okumak için 3 sebep


Nemesis (Isaac Asimov novel)

Nemesis (Isaac Asimov novel) (Photo credit: Wikipedia)

Bilim kurgu ve fantastikte ne arıyoruz? Benim cevaplarım aşağıda.

1. Hayalleri besler

Kendimi bildim bileli hayal kurdum. Daha güçlü, yakışıklı, etkileyici olduğumu düşündüğüm hayallerim vardı. Gene de sanırım hep başka dünyaların hayalini kurdum. Yıldızlar arasında seyahat etme hayalleri kurmadan önce canavarlarla savaşmanın düşlerine sarınırdım. Savaştan galip çıkıp prensesi kapardım ki o yaşlarda, prensesler bölüm sonu canavarını yenince kazanılan ödüldü. Pek anlamazdım arkasındaki yaklaşımı.

Bu kurduğum hayallerimi besleyen, bana yeni yollar gösteren bilim kurgu ve fantastik olduğu için bu türlerden kopamadım.

Conan the Great

Conan the Great (Photo credit: Wikipedia)

2. Büyük dünyalarınız olur

Galiba ilk rol modelim Genç Türk Kahramanları isminde bir kitapta okuduğum Genç Osman’dı. O hikayede Genç Osman askere alınmak için bıyığına tarak geçmeli kuralını atlatabilmek için demir tarağı dudağına batırmıştı. O hikayenin savaşmayı öven kısmına değil, akıncı kanatlarına takılmıştım. Bir küçük çocuğun, aynı benim gibi bir oğlanın, tarihi değiştirebileceği fikri zihnime kazındı. Belki de o yüzden durumun asla değişmediği ve kahramanların aynı açmazlara uğraştığı edebi eserleri hiç sevmedim.

Önce bilim kurgu ardından fantastik kahramanlık hikayelerini bulduğum eserler oldu. Benim kahramanlarım durumu değiştirmeyi bırakın, dünyayı kurtarıyorlardı. Kimse Conan‘la ya da Paslanmaz Çelik Sıçanla başa çıkamıyordu. BKF yazarlarının dünyalarında olanaksız mümkün hale geliyor, bambaşka yıldızların ışığında uyuyordum. Elimin altında efsanelerden ve evrenin uzak uçlarından gelen hikayeler varken mutluydum. Arkadaşlarımın bildiklerinden daha çoğunu öğreniyordum.

The Tombs of Atuan

The Tombs of Atuan (Photo credit: Wikipedia)

3. Hayatı öğrenirsiniz

Ben varoluşsal problemin ne demek olduğunu Albert Camus‘dan öğrenmedim. Michael Moorcock‘ın Elric‘i bana aidiyet ve varoluşla ilgili çok şey öğretti. Isaac Asimov‘un romanlarından bilimin etkisini öğrendim. Hatta Nemesis sayesinde bir dönem beden diline merak sarmıştım. Sadece erkek olmakla ilgili değildi okuduklarım. Ursula K. LeGuin‘in kitapları günlerce aklımı karıştırdı.

Büyüdükçe kitaplardan başka şeyler öğrendiğimi de anladım. Israrla kahramanlık hikayeleri okumaktandır belki, kendi hayatımın kahramanı olmayı BKF’den öğrendim. Sadece üstün kişilerin değil, sıradanın da yeri geldiğinde büyük kahramanlıklar yapabileceğini BKF’den öğrendim. Savaşın korkunçluğunu, barışın önemini, insanlara ve tüm canlılara saygı duymayı BKF’den öğrendim. Sadece benimle farklı düşünenleri değil, benden başka havayı soluması gereken uzaylılara veya cüceler ya da elflere de saygı duymayı BKF’den öğrendim. Bahsedilen yaratıkların sadece zihinde olduğunu bilmem, öğrendiklerimin değerini azaltmadı.

2 thoughts on “Bilim kurgu ve fantastik okumak için 3 sebep

Bir Cevap Yazın

