Lociam’ın Kayıp Yolları


Lost Roads of Lociam Light Edition

Bu sefer incelediğim kitap tam bir kitap değil. Asıl oyunun 106 sayfalık bir önizlemesi. Kurguyer ve sistemi tanıtmak için hazırlanmış Light Edition. Lost Roads of Lociam oyununa başlamanız için yeterince şeyi size veriyor ama uzun süreli oyunlarda eksik kalacağı kesin gibi görünüyor. Kitabın ücretsiz dağıtıldığını düşünürsek alıp kendiniz görmeniz daha yerinde olur. Ama eğer indirmeden önce benim fikrimi almak isterseniz sizi sonraki paragrafa alayım.

Klasik öğeler uyumlu kullanılmış

İlk bakışta kitabı beğenmedim. Yani standart bir fantazi kurguyeriydi. Büyü, kılıç, canavarlar. 1960’lı yıllardan beri FRYO oyuncuları olarak alışık olduğumuz şeyler. Kaç goblin öldürdüğünü hatırlamayan biri olarak zaten kurguyerin bize verdiği şeyleri daha önce görmediğimi söyleyemem. Ama Lociam’ın asıl güzelliği burada değil. Tabi ki kurguyerin güzel tasarlanmadığı anlamında değil, ki güzel, sadece bir yenilik getirmediğini söylüyorum. Ama klasik öğelerin birbirine oldukça uygun şekilde kullanılmasıyla yaşayan bir kurguyerde elde edilmiş. Biraz bahsedeyim.

Kaos ve Düzen arasındaki savaş

Dünyanın ve ırkların yaratılma mitosu çok ilginç değil. Tek bir tanrı tarafından yaratılan dünyaya diğer tanrılar tarafından çeşitli ırklar ekleniyor. Sonra dünya iki kıtaya ayrılıyor ve her ırk kendi topraklarını ele geçirmeye çalışıyor. Bunu zaman cetveli halinde kitapta anlatmışlar, websitesinde(lociam.com) de çeşitli hikayeler var. İlginç olan Düzen ve Kaos’un karşılıklı duran iki güç olarak dünyayı beslemesi. Lociam’da büyü var çünkü tanrılardan öte Kaos ve Düzen arasındaki savaş var. Bir diğer güzel yanıysa, bu kurguyerde büyücüler çok büyük değişiklikler yapabiliyorlar, bu tanrıların aslında daha büyük işler yapabileceği anlamına geliyor. Genelde fantazi kurguyerlerinde görülen ben tanrıyım kendi işime bakarım, sizi umursamıyorum zaten ruhbanlarıma da bana hizmet ettikleri için güç veriyorum anlayışından farklı bir anlayışları var. Burada azıcık inancınız varsa yüzde birde olsa dualarınıza yanıt alabiliyorsunuz. Dünyaya çok büyük etkiler yapmaktan kaçınmayacak tanrılar var Lociam’da. Bir diğer güzel yansa aslında herkesin büyü yapacak güce sahip olması düşük büyü ve yüksek büyü diye iki tür var. O yüzden aslında ücra bir köyde tarlasını süren çiftçi büyücü ve tanrısının sevgili kulu olabiliyor. Bunun gibi bir kaç tane daha detay kurguyeri ve karakterleri güzel yapıyor.

Rasmus Strand’ın tasarım anlayışı

Biraz da oyun mekaniklerinden bahsedeyim. Rasmus Strand’ın biraz garip bir tasarım anlayışı var. Yeni çıkmış bir oyun olarak old-skool a bu kadar bağlı kalması çok ilginç. Ana akım oyunları(GURPS, WoD, DnD) çıkarırsak rol yapma oyunları artık oyun efendisinin bir numaralı kaynak olduğu söylemini reddetmeye başladı. Bu söylemin problemleri bizim konumuz değil, ama piyasa daha narratif oyunlara yönelirken bu tarz bir yaklaşım ilginç. Bunun yanı sıra güzel de. Güzel olmasının ilk sebebi kurguyere özelleşmiş olması. Ana akım veya “generic” oyunlar gibi herşeye yetişmeye, herşeyi açıklamaya çalışmıyor. Sadece ilgi alanındaki şeyleri açıklıyor. Tanrının sizi ne kadar sevdiğine dair bir sistem var mesela, bir yetenek sistemi ve bir de özellik sistemi. Kendi deyimiyle “büyük” olmaya çalışmamış tasarlarken. Eğlenceli olmasını istemiş, bu yüzden oldukça hızlı çözümlenen bir dövüş sistemi(her ne kadar strateji severler bunu beğenmeyecek olsa da) ilginç bir bilgi sistemi ve bir büyü sistemi yapmış. Oyunu tasarlarken nasıl bir oyun oynamak istediğini düşünerek tasarladığını söylüyor. Ben bir 3. kişi olarak bunu görmedim -pek mümkün değil de zaten- ama gördüğüm değişik bir rol yapma deneyimi sunabileceği. Deneyim sistemi mesela yıllardır tartışılan -ki pek çok kere çözüm bulunmuş, aslında deneyim puanıyla ne kastedildiği defalarca anlatılmış olsa da, yeni oyuncular geldikçe yeniden alevlenen- kullandığın yetenekte deneyim puanı kazanmak şeklinde tasarlanmış. Ayrıca “Finger” tabir edilen bir puan sistemi de -ki bunun bir tanrının, şeytanın veya o tarz bir kutsal gücün- sizi ne kadar sevdiğiyle alakalı olarak karakterinizi ilerletmenizi sağlıyor.

Konuştuğumuz şeyleri denemiş

Ben genel olarak beğendim kitabı, yakın zamanda deneyebileceğim bir şey değil ama -tabi bir de oyuncularında bunu oynamak istemesi lazım- denenebileceğini düşündüğüm bir oyun. Düzenli olarak oyunlarımı buna taşıyacağımı sanmıyorum ama kısa süreli oyunlarımda veya değişik bir tat olsun istediğim de kullanabileceğim bir sistem. Bu ciddi anlamda RYO anlayışımızı sorgulayan bir kitap olmuş. Konuştuğumuz şeyleri denemiş. Ama bunu bile yapmayan oyunlar var. Bu kadar çok bağımsız oyunun aslında pek bir değişiklik yapmadan ortaya çıkması konusundaki düşüncelerinizi duymak isterim.

Bu kitabı alıp hemen oyunlara başlamak isterseniz bu ilginç kitabı DriveThruRPG’den alabilirsiniz. Tüm FRP kitaplarını beklemeden hemen edinmek, Türkiye’de bulmanın zor olacağı Agents of Oblivion ve Legend of the Five Rings gibi oyunlar için DriveThruRPG‘ye bir göz atın.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s