Karanlık Geleceğin Dünyası – 1


WoD Mirrors Bleeding Edge

Yazar: Russell Bailey

Çizerler: Brian LeBlanc, Mathias Kollros

23 sayfa

World of Darkness’a Mirrors kitabıyla bilim kurgu elementleri eklemişlerdi. Bleeding Edge’de kabul ettikleri gibi bilim kurgu çok geniş bir yelpaze olduğu için hepsini bir kitaba koymaları mümkün değildi. Zaten koymadılar da. Mirrors:  Bleeding Edge ve Mirror: Infinite Macambre daha sonra Mirrors’a ek olarak çıkardıkları kısımlar. Bunları kullanmak için ana kitaba ihtiyacınız yok. Buna garanti verebilirim zira ben Mirrors’a sahip değilim ve WoD konusunda bir üstadda değilim ama kitabı anlamakta zorluk çekmedim.

WoD Cyberpunk

Bu kitapta Cyberpunk bir WoD’u incelemişler. Ama Cyberpunk bile kendi başına çok fazla biçimi olan bir kurgu olduğu için -kendilerinin de kabul ettiği gibi- yazarken değişik bir strateji izleyip bir değil iki Cyberpunk WoD kurguyeri oluşturmuşlar. Tomorrow Country ve Metalground. Bunun dışında Cyberpunk  WoD için getirdikleri bazı ekstra kuralları veriyorlar. 23 sayfa kısalığında WoD ve Cyberpunk sevenler için güzel bir rehber olmuş. İlk önce getirdikleri yeni kurallardan bahsetmek istiyorum

Origin ve Roles

Origin ve Roles, Merit olarak alınıyorlar. Her oyuncunun her birine en az birer puan vermesi gerekiyor. Origin karakterin geçmişinde kim olduğunu ve geçmişine ne kadar bağlı olduğunu belirleyen bir Merit. Mesela 5 nokta Origin’e sahip olan bir karakter kökeninin geleneksel yeteneklerinde(Asset Skills) 8 ve üzerini tekrar atıp başarısını artırma şansına sahip oluyor. Roles ise karakterin takımdaki görevini sorguluyor. Takımda ne için var? Bunun için ön tanımlı bir çok taslak var ama bu taslakların yetersiz olduğunu söyleyip yenilerini üretmeniz için sizi cesaretlendiriyorlar. Karakterinizin Background’unu daha iyi tanımlamanıza faydalı olduğu gibi mekanik etkilerde gösteren güzel Merit’ler olmuşlar bana göre.

Plugins

Bir diğer Merit’te Plugins. Cyberpunk dendiğinde takma gözler, mekanik kollar, taramalı tüfek ayaklar önemli bir yerdedir. Her cyberpunk kurguyeri bu tarz şeyleri içermediği için tasarımcılarda bunu opsiyonel kural olarak vermişler. Plugins kısmı kendi başına pek çok mekanik içeriyor. Mesela geri tepebiliyorlar, çalışmayabiliyorlar ve size zarar verebiliyorlar. Pluginleri kullanmak Willpower harcamayı gerektiriyor. Başta da belirttiğim gibi WoD’a çok kadir bir insan değilim ama sanırım oldukça orijinal bir mekaniği var.

Alienation

Konu cyberpunk olduğunda ahlak ilkeleri ve benzeri şeylerden bahsetmek pek mümkün olmuyor. Günümüz dünyanın katı görüşleri cyberpunk dünyalarında işlemiyor. Bu sebepten tasarımcılar bu tarz Trait’lerin yerine Alienation kullanılmasını öneriyorlar. Bu değer başlangıçta 7 oluyor ve çeşitli aksiyonlar bunu düşürüp artırabiliyor. Bu azaldıkça WoD çekirdek kurallarında olduğu gibi karakter oyuncunun kontrolünden çıkmaya başlıyor. Bu değerin 0 olması karakterin insanlardan çok uzaklaştığını gösteriyor. Böyle bir durumda karakterin dış dünyayla iletişim kurmayacağı düşünülürse artık oynanabilir bir karakter olmuyor. Bunu tamamen kaldırmakta isteyebilirsiniz ama bu konuda tasarımcılar bir uyarıda bulunmuşlar; eğer oyuncuların hareketlerini kısıtlayan Morality gibi bir şey olmazsa işler çığırından çıkabilir.

Loyalty

Kitap boyunca en sevdiğim mekanik oldu. Willpower’ınız kadar puana sahipsiniz bunları sizin dışınızdaki oyunculara ne kadar sadık olduğunuzu belirten şekilde dağıtıyorsunuz. Birine yardım ettiğinizde normal yardım kurallarının yanında Loyalty mekaniğinde anlatıldığı gibi bir bonus daha sağlıyorsunuz. Bir oturumda böyle birşey olursa oturumun sonunda oyuncular Loyalty puanlarını yeniden ayarlayabiliyor. En eğlencelisi ise Betrayal. Şöyle bir sahne düşünün. Bir Hunter’sınız bir MegaCorp’un çatısında size en sadık olan takım arkadaşınızı(5 puan olsun ve arkaplan olarak sevgili olduklarını söyleyelim) esir almış öldürmekle tehdit eden bir Werewolf‘la karşı karşıyasınız. Bam! Takım arkadaşınızı Werewolf’la beraber vurarak ikisini de öldürüyorsunuz. Bu durumda takım arkadaşınızın size olan Loyalty’sinden bonus alıyorsunuz. Sinematik sahnelerin oluşmasına izin verecek çok iyi bir mekanik olmuş bence.

Organisations

Büyük şirketler, mafyalar ve benzeri güçlü organizasyonlar cyberpunk dünyasında önemli yer tutarlar. Bunun oyuna sadece kozmetik değil güçlü mekanik etkileri olmasını sağlayan bir kural. Bir kişinin yapamadığı iş için organizasyonundan adam istemesi olarak düşünülebilir. Normal bir karakter yaratırmış gibi bir organizasyon yarattıktan sonra o organizasyondan bir üye kendi yetenek zarı yerine organizasyonunkini kullanabiliyor. Bu subterfuge’u yüksek bir organizasyonun pek çok yerde işlerini kolay halletmesini sağlıyor. Cyberpunk ruhuna çok uygun bir mekanik olmuş.

Bu kısımdan sonra kendi yaptıkları iki kurguyeri çeşitli öncüller ışığında anlatıyorlar. İkisini de özet olarak vermek çok uzun yer istiyor o yüzden kısaca bahsedeceğim. Oldukça detaylı bir şekilde her öncülün altında bu yerleri anlatmışlar. Vampir, Kurtadam, Büyücü, Avcı ve diğer WoD elemanlarının bundan nasıl etkilendiğini de belirtmişler. Bu açıdan tam bir kitap olmuş.

Tomorrow  Country

Tomorrow Country teknolojinin insanları ele geçirdiği bir gelecek. Bu gelecekte karışık bir kültür var, artık vampirler eskisi gibi dünyayı yönetmiyorlar, kurtadamlar ve avcılar aynı odada bulunabiliyor. Bu kurguyerin amacı cyberpunk’ın biraz daha teknolojik yönünü kullanmak olduğu için plugin kullanan bir insan bir vampir kadar güçlü olabiliyor.

Metalground

Bu kurguyerdeyse teknoloji o kadar önemli değil, en azından hikaye olarak. Supernatürel varlıklar hala insanlıktan ayrı olarak yaşıyor. Bu kurguyer daha çok cyberpunk’ın Neuromancer tarafını içeriyor. Tam olarak değil ama, teknolojinin ana temadan çok yan tema olmasıyla, kurguyerin daha çok insanların üzerine eğilmesiyle benziyor.

İlk defa 30 sayfadan az bir şeye 700 kelime yazabildim, bu sebepten diyebilirim ki; dolu dolu bir kitap. Infinite Macambre’de inceleme listemde WoD’un Space Opera‘yla kesişmesini anlatan o kitabında incelemesine bir göz atın.

Bu kitabı alıp hemen oyunlara başlamak isterseniz bu ilginç kitabı 4,99$’a DriveThruRPG’den alabilirsiniz. Tüm FRP kitaplarını beklemeden hemen edinmek, Türkiye’ye bulmanın zor olacağı White Wolf kitapları için DriveThruRPG‘ye bir göz atın.

2 thoughts on “Karanlık Geleceğin Dünyası – 1

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s