Zombilere Karşı Kaçış Planınız Hazır mı?


Outbreak: Undead

YazarChris De La Rosa

SanatçılarChris De La RosaJessica Hessom

Sayfa Sayısı: 468

Zombi maceramı tamamlamaya çalışırken bu kadar iyi bir rastlantı olamazdı. Bu hafta incelemek için aldığım kitap Outbreak: Undead. Daha sonra biraz daha detaylı anlatacak olsam da genel olarak düşüncelerimi sunayım.

Setting veya Kurguyer, çoğumuzun aşina olduğu dünya ve bir zombi salgını. Sistemse bunu simüle etmek üzere hazırlanmış. GM’i neredeyse hakem olarak kullanıyor, ama bununda -deneyimlerimden bildiğim kadarıyla- farklı bir eğlencesi var. d100, yüzlük zar ve d% tabir edilen zarı temel olarak kullanıyor. Bunun Türkiye’de en az bulunan zar olması, bu zarlardan bulmak için d20 set alınması gerekmesi gibi şeyler bir dezavantaj, ama sistemin çok sık zar kullanmıyor oluşu masadaki 5 kişiye 3 zarın yeteceğini gösteriyor. Kitabın iç tasarımı, polaroid fotoğraflar ve el çizimleri, el yazısı ve bilgisayar yazısının birlikte kullanılışı ve tasarım yazıları çok uyumlu. Okunması ve anlaması basit, ne ağır kurallı ne hafif kurallı bir sistem.  Gerçekçiliği ve ölmenin çok kolay olması gibi durumları da düşünürsek, gerçekten bir zombi salgınından önce stratejinizi test edebilirsiniz.

Genel görüşüm böyle. Ana metinin incelemesine başlamadan şunu söylemeliyim, kitap 450 sayfa ve 10 bölümden oluştuğu için bu kitabı daha önceki incelemelerim gibi incelemek zor ve haksızlık olurdu. İndie oyunlar arasında şu ana kadar önüme gelenler arasında ilk 20’ye gözü kapalı girebilecek bir oyun. O yüzden her bölümünü ayrı inceleyeceğim.

Bölüm 1:  Oyunun nasıl oynandığına dair kısım

Kitaptaki en kısa ama en can alıcı kısım. 6 sayfada Outbreak: Undead’in nasıl bir oyun olduğunu temel mekanikleri ve nasıl uygulanacaklarını anlatıyor.

Bölüm 2:  Hayatta kalanların nasıl yapıldığına dair kısım

Bir zombi salgınında bir survivor(karşılığında güzel bir kelime bulamadım)’ın ya da oyundaki karakterinizin nasıl özelliklere sahip olacağını, bu özelliklerin nasıl elde edileceğini, karakter yapmanın mantığının anlatıldığı kısım. Outbreak: Undead SPEW denilen hoş sistemi kullanıyor ve bu kendi üretimleri olan bir sistem. SPEW karakter yapmayı kolaylaştırırken, aynı zamanda bir anlamda yapacağınız rolü de belirlediğinden önemli kararlar vermeniz gerekiyor. Önceden hazırlanmış taslakları seçerek zaman kazanabileceğiniz gibi, kendinizi oynamayı da tercih edebilirsiniz. Sadece geçmişinize göre yetenek ve özelliklerinizi belirlemeniz yeterli.

Bölüm 3: Hayatta kalmanızı sağlayacak şeylere dair kısım 1 – Yetenekleriniz

Özelliklerinizi seçtikten sonra bunlara bağlı yeteneklerinizi seçmeniz için ayrılmış koca bir bölüm. Tier sistemi kullanıldığı için isterseniz bir konuda uzmanlaşabilir veya Jack of All Trades tabir edilen her şeyden biraz anlayan biri olabilirsiniz. Eğer kendinizi oynuyorsanız, ve özelliklerinizi doğru belirlediyseniz yeteneklerinizi bulmanız hiç sıkıntı olmayacaktır. Çünkü kocaman bir liste ve bu listedekilerin nasıl kullanıldığına dair net ve detaylı açıklamalar var. Karakter ilerlemesinde önemli bir kısım olan -çünkü Outbreak: Undead seviye alma sistemiyle bir ilerleme sağlamıyor- Gestalt zarlarının işleyişi de burada anlatılıyor. Yetenek denemelerinin nerede ne zaman kullanılacağına dair herşeyi bu bölüm içeriyor.

Bölüm 4: Kimin daha önce hareket ettiğine dair kısım

O: U’nun bir turu 5 saniye sürüyor. Bunun önemli olduğu yer zombi veya başka düşmanlarla karşılaşıldığı zaman. Ki ancak böyle zamanlarda 5-10 saniye çok şey değiştiriyor. Bunun dışında bu bölüm bir turun içinde neler yapılabileceğini, özel durumları anlatıyor. Resimler, düşülen notlar ve çizimler özellikle seçilmiş sanırım.

Bölüm 5: Düşmanlarımıza dair kısım

A good fence can hold a few zombies back… a few.

İyi bir çit bir kaç zombiyi durdurabilir… bir kaçını.

Daha çok GM lere yönelik bu kısım, bize çeşitli klasik zombileri ve taslakları tanıtıyor. Uyulması gereken ve bozulabilir zombi yasalarını bize anlatıyor. Zombiler her zaman yaşayanlara düşman olmalıdır gibi kırılmaz yasaların -yoksa onlardan niye korkardık ki- yanı sıra zombiler yavaş hareket eder gibi değiştirilebilir yasaları anlatıyor. SPEW kuralları zombiler için farklı çalışıyor, onun için bu bölümün okunması çok önemli. Güzel sanat işlerinin bir kısmı da bu bölümde.

Bölüm 6: Dövüşmeye dair kısım

İster sınırlı sayıda zombinin peşinizde olduğu bir kasabada olun, isterseniz kurşununuzun yetmeyeceği bir güruhun zombiye dönüştüğü bir katastrofta, eninde sonunda yapmanız gerekecek tek ortak şey var. Savaşmak. Bu bölümdeki çözüm kitabın çoğunluğundaki çözümler gibi ad hoc bir çözüm. Belki de sistemin en kötü yanı da bu. Tutarlı bir sistemin üzerine oturtulmuş bir mantık yok, sadece gelen probleme çözüm üretiyorlar, bu da her iş için yeni bir formül öğrenmenizi gerektiriyor. Gerçi 4 tane formül var, çokta değiller.

Bölüm 7:  Arabalara, tanklara ve çeşitli araçlara dair kısım

Bir zombi salgınında işinize en çok yarayacak şey tabi ki bir araba değildir. Çok ses çıkarır, benzini biter, üstelik eğer içinde zombilere yakalanırsanız kaçınılmaz ölümü görürsünüz.  Araç kullanımı içinde bir ad hoc çözüm yapmışlar. Ayrıca benzin tüketimi, aracın çeşitli öğelerden alacağı hasar, çeşitli arazilere uygunluğunu da güzel simüle etmişler. Eğer tank kullanmayı planlıyorsanız bununda çözümü bu bölümde var. Hem oyuncular, hem oyun yöneticisi tarafından okunması gereken güzel yazılmış ve tasarlanmış bir bölüm.

Bölüm 8: Hayatta kalmanızı sağlayacak şeylere dair kısım 2 – Eşyalar

Bir zombi salgınında işinize en çok yarayacak şey tabi ki pompalı tüfek değildir. Çok ses çıkarır, doldurması zordur, yakın mesafede etkili olmasına rağmen yakın mesafede olmanın sıkıntısı her zaman zombiler tarafından yakalanabilmenizdir. Silah kullanımı sistemin ana parçalarından biri olarak başlangıçta tanıtılıyor. Zombie Kill zar formülü silahın ölümcüllüğü, yeteneğiniz gibi değişkenler içeriyor, sistemi okuduğunuzda göreceğiniz başarı seviyesi 1’den fazla olursa zombi o vuruşla ölüyor. Oldukça gerçekçi bir sistem, böyle ad hoc çözümlerin uygulanışı oyunu güzelleştirirken, aynı zamanda hafif kurallı olabilecek bu sistemi normal bir sistem olmasına sebep oluyor, normalde böyle bir şeyi çok beğenmesemde bu sefer olmuş.

Bölüm 9: Oyunun nasıl oynatılacağına dair kısım

Burası sadece oyun yöneticisinin gözlerine ayrılmış bir kısım. O yüzden çok şey anlatmayacağım ama buradaki her öneriyi kullanırsanız acemi bir gm olsanız bile bunun çok farkedilmeyeceğini söyleyebilirim.

Bölüm 10: Oyundaki terimlere dair kısım

Glossary tabir edilen bu kısım oyunda kullanılan terimlerin bir özeti şeklinde yani CU neydi dediğinizde Eşya kısmını açıp bakmak yerine buraya gelip açıklamasına bakarak işinizi hızlandırabilirsiniz.

Kitap güzel tasarlanmış, kolay okunan, polaroid fotoğraflarla, çizimlerle, el yazısıyla yazılmış yerleri, anlatımları, alıntılarıyla kendine bağlayan iyi bir kitap olmuş. Zombi salgınında hayatta kalma stratejinizi deneyebileceğiniz güzel bir oyun olmuş, benim de adını duyup beklediğim oyunlardan biriydi, ama unutmuştum ve çıkacağından umudumu kesmiştim ta ki Gökçe bu senin hoşuna gider diye incelemem için gönderene kadar. Size de tavsiye ederim.

Bu kitabı alıp hemen oyunlara başlamak isterseniz DriveThruRPG’den alabilirsiniz. Tüm FRP kitaplarını beklemeden hemen edinmek, Türkiye’ye getirtmesi zor göz alıcı haritalar almak için DriveThruRPG‘ye bir göz atın.

Eğer önce kurallara bir de ben bakayım derseniz, bedava hızlı başlama kurallarını buradan indirebilirsiniz.

Ayrıca sorularla karakter yaratmak için güzel bir web sitesi yapmışlar. Kurcalayın oldukça başarılı gözüküyor.

One thought on “Zombilere Karşı Kaçış Planınız Hazır mı?

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s