Anadolu FRP’si için *Güncellendi


Geçen gün Google+’da bir arkadaşım ilginç bir yazı paylaştı. Dedi ki

Topluma uygun oyun yok. Biz, yabancı bir kültürün mirasını kullanıyoruz. “Allah kahretsin hepimizi viiyyyy” şeklinde değil. Şöyle ki: Adamların tüm oyunları, onların kültürel yaşamları, alt kültürleri ve benzeri toplumsal öğelerinden beslenerek ve bunları destekleyerek var oluyor. Olay şu: Biz kendi toplumumuzun kültürü, alt kültürü ve bilimum toplumsal öğelerinden beslenen ve bunları destekleyen oyunlar üretmedik, üretmiyoruz. Bunu sadece “Dede Korkutlu oyunumuz yok, yuh bize” şeklinde anlamayın, onu kastetmiyorum (ki esasında büyük bir ayıptır bence). Tüm kültürel ürünlerin altında ince bir “toplumsal kabul”ler bütünü vardır. O oyunların hiçbiri bizim toplumsal kabullerimize uygun değil. Dolayısıyla, esasında, insanlar bu oyunları oynadığında veya yeltendiğinde yabancılaşma yaşıyor. Oyunun “önerme”si hatalı. Temeli farklı. Bu yüzden yayılamıyor.
Şu an Türkiye’de yaratılan sistemler ve oyunlar da (bu konuda ben de suçluyum şüphesiz) bundan farklı bir şey üzerinde çalışmıyorlar. Aynı haltı başka bir şekle sokup sunmaya çalışıyoruz.

Doğrusu ona cevap yazacaktım ama bir de baktım ki onlarca cevap yazılmış. Herkes fikirlerini paylaşmış, ben geç kalmışım. Aslında haftasonu olması gerekirken geç kaldığım için daha ayrıntılı bir yazı yazmaya karar verdim.

Moralinizi bozmayın

Neden bizim kültürümüzden bir şeyler yok diye canınız sıkılsın ama moraliniz bozulmasın. Bizim kültürümüzden beslenen oyunların olmamasının sebepleri var, ancak bunlardan hiç biri onları yapamayacak oluşumuz değil. Birileri METUCon’larda zamanında benim de içinde olduğum sonrasında uzaklaştığım Gölgeli Anadolu’dan bahsetmiş. Orada sanırım gecenin bir yarısı hep beraber Dema’i ya da Zifrani’yi oluştururken, birbirmize korkunç masallar anlatırken ne kadar bilgili olduğumuzu görmüştük.

Şimdi size garip gelebilir ama METUCon’da ilk Türkiye’de geçen ve Türkçe isimli oyunlar oynatan deliydim.  METUCon’da Türkiye’de geçen ilk oyunları aşağıda yorumda da görebileceğiniz üzere 90’larda Hitit Güneşi ekibinden Hakan oynatmış. Ben de 2000’li yılların başıydı galiba o zamanlar Dark*Matter’a sarmıştım. Tüm oyunlarımı Türkiye’de oynatıyordum. Sonrasında Türkiye’de geçen oyun oynatan sayısının artmasında benden biraz etkilenildiğini düşünmek hoşuma gidiyor.

Doğrusu hangi yıldı hatırlamıyorum METUCon’lardan birinde Türkiye’de oyun oynatmak üzerine atölye çalışması da yapmıştım. Sanırım Xasiork yayınevini METUCon’a getirdiğimiz onlarla söyleşi yaptığımız yıldı. O çalışmada katılımcıların şaşkınlığı hala aklımdadır. Orada İstanbul‘da, Ankara‘da ya da Eskisehir‘de veya Datça‘da gecen oyunların nasıl olacağını anlatmıştım. O gün dinleyicilere Türkiye’de de FRP olabileceğini anlattığıma inanıyorum. Eğer birazcık uğraşırsanız buralı bir hikaye oynatmak zor değil. Bunları aslında böyle bir imkanın olduğunu anlatmak icin yazdım. Bizler kültürümüze uzak falan da değiliz. Aksine yabancının bakış açısının farklılığını gördüğümüz için kendi kültürümüzü daha iyi anlayabiliyor ve anlatabiliyoruz.

Ödüllü yarışma teklifi

Buna inandığım icin ödüllü bir yarışma teklif ediyorum. Jürisini bir ay içinde oluşturup altı ay sonra kazananı açıklayacağımız bir yarışma istiyorum. Türkiye’de geçen macera yazanların katılabileceği, Anadolu’nun herhangi bir zamanını konu alabilecek bir yarışma sonucunda en iyi on macerayı ekitap olarak yayınlarız. Tamamı birinciye ödül olsun diye 50TL ben cebimden koyarım. Eğer 100 katılımcı eşiğini aşarsak da 100TL ödül olarak koyarım ama sanırım 100 katılımcı da bu internetlerde çıkmaz. Bu işin olmasını isteyenler, ödül havuzuna para göndererek, macera yazarak katılabilirsiniz. Hadi sadece konuşmayalım bir şey yapalım.

Yazının devamında can sıkıcı gerçeklerden ve ufak kırgınlıklarımdan bahsedeceğim.

İşin can sıkıcı ve hüzünlü yanı

Bugüne kadar bir tane sanatçıyı, yazarı ya da dergiyi sırf devam etsinler diye üç kuruşunuzla desteklediniz mi? Ya da twitterda, facebook’da onlar tanınsın diye sürekli uğraştınız mı? Türk yazarların kitaplarını satın aldınız mı? Kayıp Dünya‘da, Kayıp Rıhtım‘da yayınlanan öyküleri okuyup iyi, kötü bir yorum yazdınız mı? Şikayet etmek çok kolay. Neden yok demek en kolayı. Bakın benim önceleri Zifir.org varken orada yayınlanan şimdilerde kendim için yazmaya devam ettiğim Büyücü Korhan hikayelerini sadece Smashwords‘de yaklaşık 3000 kişi indirdi. Bu indirenlerden bir yorum bile almadım. Sağolsunlar bazı ilgili okuyucular öyküleri daha da güzel biçimlerde yayınlamama yardımcı oldu, hatta İngilizce’ye çevirdi. Oysa toplamda sanırım sitede aldığım yorumlarla 10 yorum alamadım. Başka sitelerde de benzer bir durum var.

Sen sevgili okuyucu fantastik, bilim kurgu ya da diğer türleri seven internet gezgini. Elini taşın altına koyma zamanın gelmedi mi?

 

Güncelleme: METUCon’da ilk Türkçe oyun oynatan ben değilmişim. Hakan benden önce oynatmış, düzeltildi.🙂

7 thoughts on “Anadolu FRP’si için *Güncellendi

  1. Ilk oyunlar degil oynattigin Turkiye’de gecen Metucon’da. 90’larin sonundaki ikinci ya da ucuncu Metucon’da ben Rifts-Anadolu oynatmistim, post-apokaliptik Turkiye’de 4. Cumhuriyetciler ve Halifetcilerin Anadoluyu ortadan paylastigi, Eskisehir’in bilim-irfan acik sehir ilan edildigi bi ortamda oyuncularim muhtemelen o zamana kadar en kanli oyunu oynadilar, adamlar big-boss kavgasinda kontrolden cikip kabaca bikacbin civarinda masumu talaf etmislerdi. Oyunun da adi “Right of the Superior Fire Power” idi yannis hatirlamiyorsam. Her nedense oyunun ismi Ingilizce olmustu. Ondan oncekinde de insanlari fantazi dunyasindan cikartip (o zamanki gunumuz) Ankara’da Ayranci’nin ortasina indirmistim, karakterler haldir huldur arabalara otobuslere saldirmislardi ellerindeki kiliclarla filan. Duduk otturen bekcilerden kacislar filan falan. Ah ah anilar.

    Ayricana bizim Hitit Gunesi de (yine o zamanlarin gunumuz) Ankara’sinda gecen bi PBEM Cthulhu oynu olarak baslamisti 99’da. Sonra oyundan vazgecip geyige vurduk olayi, aynen de devam ediyoz.

    Sonucta benden once de cok kisi denemistir, ama nedense oyunculari pek tutamiyoruz. Con’da bi gunlugune gelip rastgele bi oyun oynamakla kampanyayi oyle bi ortamda cekmek cok zor.

    1. Benden once oynatan vardiiiir! Orkun Ariyoruk-Ariyoruk-Bulamiyoruk’un bisiler oynattigini hatirliyorum azcik azcik. O kadar yanliz degilsin yani!🙂

      1. Şimdilik ilk oynatan sensin diyelim, Orkun’un durumu netleştirelim hemen güncelleyeyim. Bu arada keşke METUCon’un ve eposta listesinin arşivlerini biri tutuyor olsaydı. Kansu zamanında var demişti ama şimdi ne olmuştur kim bilir?

  2. Bu arada demeden gecemeyecegim, Rifts-Anadolu’ya bi suru gecmis gelecek ortam yazan tembel Hitit Gunes’ci Yigit Kadir Us’un hakkini yememek lazim. Ne yazik ki ne Palladium ne Rifts Turkiye’de tutmadiydi bizim zamanimizda.

  3. İzmir’de FRP ile ilgili bir kitap getirtmek için verdiğimiz kaporaları, su getirdiğimiz dereleri hatırlıyorum da, bugün gelinen noktada “kendi kültürümüzden köken alan oyun yok” serzenişlerini gördüğümde mutlu olduğumu farkediyorum.

    Her ne kadar popüler kültürle teğet geçe geçe yıpranır gibi olsa da, Gandalf’ın at arabası üstünde köye girişini gösteren sahneyi izlediğimde “tiken tiken” olan tüylerim ile gözümden düşen damlalar hala hatırımdadır.

    Benzer bir duyguyu da yine raflarda Türkçe çevirisini gördüğüm “I, Strahd”ı, geçmişte almak için arkadaşlarla ödediğimiz 85 doları ve Amerika’ya giden tanıdıklara yalvarışımızı hatırladıkça tadarım.

    Şükretmek lazım…

  4. Yakın dostlarımdan biri, Oktay Uysal, halen Anadolu’da geçen Hitit oyunları oynatıyor. Hatta o da Eskişehir’de oturuyor. Uzun zaman önce bu projeye birlikte atılmıştık. Sonra Oktay projeyi tamamlamış ve hayata geçirmiş. Uzakta olduğum için oynama fırsatım olmadı. Öte yandan bir ara Oktay’ı Hitit Güneşi podcastlarından birine davet etmeyi düşünmüştüm. Hazır konusu açılmşken bunu yapmanın tam zamanı…

Bir Cevap Yazın

