Deliliğe sürüklenen kahramanlar: Bir Lovecraftvari macera


The Rending Box – Hazır Macera

Yazar: Graham Walsley

Sanatçı: Jerome Huguenin

Sayfa Sayısı: 31

Pelgrane Press’ten bir Lovecraftvari macera

Trail of Cthulhu, Pelgrane Press‘in Chaosium‘dan Call of Cthulhu‘nun lisansını alarak yaptıkları kendi sistemleri olan GUMSHOE’nun üzerine kurdukları bir oyun. GUMSHOE’yu GURPS‘le ilgilenenlerin kesinlikle tanıması gereken, ilgilenmeyenlerin başka harika işlerini duymuş olabileceği Robin D. Laws tasarlamış. Pelgrane Press’in ilk GUMSHOE kitabı olan The Esoterrorist kitabının içinde bir bölüm olarak anlatılıyor sistem. Ayrıca bir kural kitabı yok.

Sistemin amacı araştırma yapılması gereken senaryoların mahvolmasını engellemek. Pek çok kişinin başına gelmiştir, kötü bir zar atışı sonucunda oyuncu bulunması gereken şeyi bulamaz, o yüzden ya bir şeyleri ona göre değiştirmek gerekir ya da güzel tasarlanmış bir macera helak olur. Önemli sahnelerde her ne kadar çok hoşumuza gitmese de zar değiştirmişliğimiz vardır. Savaş temelli oyunlarda bu o kadar etkili olmasa da, araştırma temalı oyunlarda çok etkili oluyor. Bende maceramdan sapmayı pek sevmediğim için eğer bir kitabın bulunması gerekiyorsa, genelde zarı değiştirip buldururum.

Gumshoe’nun farklı yöntemi

GUMSHOE şöyle bir yöntem izliyor. Araştırma temelli maceralar için özelleşmiş bir sistem olarak, failure veya başarısızlık olasılığını kaldırıyor. Karakter yapımında oyuncular çeşitli yeteneklere değerler atıyorlar ve daha sonra diyelim ki, kütüphanede araştırma yaparken Library Use yeteneğine puan vermiş bir oyuncu Narrator’ın söylediği kadar puan silip ipucunu alıyor. İpucunu değerlendirmek oyuncuya kalan bir iş oluyor.

Cthulhu Mythos‘u gibi bir kurguyerde ise böyle bir sistem gerçekçiliğe tavan yaptırıyor. Bu sefer Stealing Cthulhu ve Cthulhu Dark sisteminden tanıyacağınızı düşündüğüm Graham Walsley’nin Purist macerası olan The Rending Box’ı inceledim. Bu macerayı oynayabilmek için öncelikle Trail of Cthulhu kitabına ihtiyacınız olacak, eğer The Esoterrorist’e sahipseniz maceranın sonuna eklenmiş olan ve maceranın içinde de değinilen opsiyonel kuralları kullanarak oynatabilirsiniz.

Purist ve Pulp

Az önce Purist macera dedim. Bunu açıklayayım. Trail of Cthulhu’da iki tür Cthulhu Mythos’u oynama tarzından bahsediliyor. Purist ve Pulp. Pulp maceralar akıl sağlığını geri kazanmak ve Mythos’a karşı savaşmak mümkünken, ki bu tarz daha çok kaynaklarını Lovecraft‘tan sonraki yazarlardan alıyor, Purist oyunlarda insanların Mythos’a karşı inanılmaz zayıflığı konu alınıyor. Purist maceralar Lovecraft kitaplarındaki gibi genelde insanların delirmesiyle sonlanıyor.

(Aklıma gelmişken, Purist olarak değerlendirebileceğimiz ama yine de insanların bir şeyler yapabildikleri bir çizgi roman olan Fall of Cthulhu’yu tavsiye ederim)

Purist olmasının getirdiği bir başka sınırlamaysa, karakter modellerinin sayısının biraz daha az olması, daha az yetenek bulunması ve bir askerin asla bir tarikatı bombalamak için yeterince üst rütbeli olamayışı. Bu sebepten oyuncular gerçekten o Lovecraftvari korkuyu hissedebilirler, oyunu oynarken güzel bir ortam sağlanırsa.

ve macera

Şimdi macerayı incelemeye başlayayım. The Rending Box Trail of Cthulhu için yazılan 4. ve son Purist hikaye. Daha önceki 3 hikaye; The Dying of St.Margaret‘s, The Watcher’s in the Sky ve The Dance in the Blood ile direk bağlantısı olmasa da, önceki senaryolarla birlikte ve aynı grupla oynarsanız size sunacağı bir kaç sürpriz mevcut. Muhtemelen her maceranın sonunda tüm araştırmacılar delirecek olsa da, eğer delirmeyen biri olursa bile bu maceraya bağlamak zorunda değilsiniz, zira olaylar arasında zaman farkı var. Neyse bu kısmı daha fazla anlatıp oyun zevkinizi bozacak bir şey söylemeyeyim.

31 sayfa olan bu maceranın bendeki kopyasında birkaç yazım hatası vardı. Muhtemelen bilerek bırakılmışlardır diyeceğim kadar açıktı. O yüzden önemli olduğunu düşünmüyorum. Tasarım olarak Trail of Cthulhu kitabındaki tasarımı kullanmaya devam ediyor. Hafif dokulu bir arkaplan üzerine siyah tonlu yazı ve sarı süslemeler var bilmeyenleriniz için. Gözü yormaksızın okumayı kolaylaştırıyor. 3 sütun yazıldığı için eğer daha önceden olmuş bir şeye bakmak isterseniz, çok sayfa karıştırmanız gerekmiyor.

En başta ve her önemli yerde NPC’lerin konuşma stilleri belirtilmişti. Pek çok hazır senaryoda eksik olan şey, çok önemli olmayan karakterlerin kişiliklerinin verilmemesidir. Mesela geçenlerde okuduğum bir macerada oyuncuların bir NPC’yi sorgulayarak bilgi alabileceğini söylüyordu ama ne bildiğini yazmayı unutmuşlardı. Tasarımcıya mail attığımda ben ne istiyorsam onu bileceğini söyleyen bir cevap aldım. Kızdığım için bence bunu biliyor deyip önceden hazırlanmış karakter kağıtlarını, tüm macera notlarını, tüm zindan haritalarını gönderdim. Böyle şeyler eğer macerayı tasarlayanın aklını okuyamıyorsanız çok zordur ve bildiğim kadarıyla böyle bir şey kendisini bir makinaya bağlamadıkça mümkün değil. O yüzden çok beğendiğim bir özelliği oldu. Çok önemli bilgiler vermese de, hepimizin tuttuğu gibi Endişeli, Kadınlardan Utanıyor, Heyecanlanırsa Kekeliyor gibi notlar işe yarıyor.

Kahramanın deliliğe sürüklenişi

Rol yapmayı destekleyen bir sistem olduğu için GUMSHOE, Graham bazı kuralları kullanmayarak deliliğin teşvik edilmesini öneriyor macerada. Bence rol yapmayı oldukça eğlenceli hale getirecek bu öneriyi uygulamalısınız. Mesela maceranın başında karşılaşacağınız bir NPC gibi gözlerinizi çıkarıp devam etmeniz, veya zorla kendinizi bir arada tutmaya çalışmanız pek çok zaman yaşayamayacağınız bir deneyim değil mi?

Macera Jakob Turling adında bir NPC’nin oyunculara posta kartı gönderip bir antikacıdan bir eşyayı almalarını istemesiyle başlıyor. Tabi bu yöntemlerden biri. Maceranın sonuna örnek bir posta kartı hazırlanıp konulmuş. Benim yaklaşımım tam böyle olmazdı ama maceralar genel kitleye hitap etmek üzere tasarlandıklarından bu yaklaşım neredeyse garanti bir yöntem. Macera İngiltere’de yer alıyor. Ama İngiltere’yi bilmenize gerek yok. Bilmek isteyeceğiniz her yer macerada anlatılmış.

Lovecraft’ın doğduğu hafta için %20 indirim var

Macera, oyuncuların tanışma(eğer birbirlerini tanımayarak başlayacaklarsa), buluşma ve harekete geçme aşamalarından sonra, antikacıya girmeleriyle başlıyor. Daha önceki maceralarda Lake District‘in altındaki devasa ve doğurgan bir yaratığın fikri verilirken, bunda o yaratığın kimliği açığa çıkıyor. Bence muhteşem bir macera. Ki içinde bulunduğumuz haftanın Lovecraft’ın doğduğu hafta olması sebebiyle(20 Ağustos) DriveThru’dan bu ürünü %15 indirimli alabilirsiniz. Gerçi 6.95$ gibi uygun fiyattan satıldığı için fiyatının 5.91$ e düşmüş olması çok önemli görünmeyebilir ama diğer başlıklara da bakmanızı tavsiye ederim.

DriveThruRPG’de indirim yarın bitecek, bu güzel kitapları almak istiyorsanız acele edin. İndirimdeki kitapların listesini buradan görebilirsiniz.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s