Eski Moda Rol Yapma Sistemi


Altus Adventum 2nd Ed. Core Rulebook

Yazar: Roderick Waibel

Sayfa Sayısı: 201

Yayınevi: Sacrosanct Games

Yıl: 2011

MACERACILIK ZOR VE TEHLİKELİ BİR İŞTİR

Benim için çok uzun zaman olmasa da yollara düşeli, çok fazla insan 30 yıldan biraz fazla bir süredir yollarda. O ejderhanın ininden çıkıp, hazineleriyle uzay gemilerine binip, korsan bir gezegene adalet getirmeye uçuyorlar. Deli bir bilim adamı kömürle çalışan 30 metrelik bir robot yapıyor, korku salan ruhlar sokaklarda dolaşıyor, vampirler ve kurtadamlar geceleri uzun zamandır süren kavgalarında ölüyorlar. Büyücüler gerek ormanda orklara karşı, gerek şehrin sokaklarında canavarlara karşı büyülerini yapıyorlar. Bilinmeyenden korkan ama yine de araştıran insanlar uzun zamandır varlar.

TANRI ZARLARI ATTI

Genel olarak, rol yapma oyunlarının konsepti kolaydır. 4-5 kişi masanın başına geçer ve artık o 4-5 kişi eski kendileri değildir pekte. Oldukları yerde eski yer değildir. Dünya bile aynı olmayabilir. Konuşuruz sohbet ederiz masanın başında, tabi ki karakterlerimiz olarak, belirlediğimiz bazı yeteneklerimiz vardır. Bazen de sorunlar çıkar. Bu sorunları çözmek içinse farklı çözümlerimiz olsa da bu genelde farklı zarlar atmak olarak kendini gösterir. Ve Altus Adventum’da temel kuralları içeren kitabında bize neleri atacağımızı anlatıyor.

“What is the meaning of Old-Skool?”

Kitabın önsözünde yazar rol yapma oyunlarının geçmişinden ve yeni rol yapma oyunlarından bahsediyor. Eskiden eğlence için oynardık, bu kadar kuralımız yoktu diyor. Ekliyor; beğenmezseniz veya eğlencenizi bozuyorsa benim yazdığım bir kural çıkarın gitsin. Olmuş mu, diye sorarsanız henüz bilmiyorum denemem lazım. Yakınlarda bir deneme oyunu oynatacağım. Ondan sonra kesin bir kanaatim olabilir. Arada kaldığım bir sistem oldu açıkcası.

Bu oyunu oynamak için D20 zar setine ihtiyacınız olacak, tabi ki kağıt-kalem ve kural kitabına. Zar setinin 4’lük, 6’lık, 8’lik, 10’luk, 100’lük, 12’lik ve 20’lik zar içermesi gerekiyor(veya tabir olarak d4, d6, d8, d10, d%, d20). Çok şaşırtıcı değil ama zarların kullanımı biraz değişik.

Oyunun mekanik kısmı genelde savaş ve yetenek testlerini içeriyor. Sosyal yetenekleri de eklemişler ama anladığım kadarıyla yazarın kafasında çok savaş, az konuşma gibi bir fikir varmış yazarken.

NELER YENİMSİ?

Neden yenimsi? Neden eski veya orijinal değilde yenimsi? Çünkü şimdiye kadar çok fazla sistem inceledim. Gerçekten hepsinin orijinal oldukları yerler ve kopyaladıkları yerler var. Bazı sistemler zar havuzu kullanırken bazı sistemler tek zar kullanıyor. Buna karşılık son zamanlarda oyuncularında oyun yönetimine katıldığı oyunlar çıkmaya başladı. Önümde bu kadar çok örnek varken pek çok işin özgün olduğunu iddia edemiyorum. O yüzden yenimsi. Neden çakma değil peki? Kabul etmek gerekir ki; insanların herşeyi bilmesi mümkün değil. Gerçekten hızlı bir çağda yaşasak bile, araştırma yapmak için para harcamak gerekli ki popüler oyunların kitapları bildiğiniz gibi çokta ucuz değiller. Hatta yazarın bu kitabın ilk versiyonunu ücretsiz çıkarmış olmasının sebebi de bu, insanların ücretsiz de RYO oynayabilmesini sağlamak. İşte böyle bir araştırma yapmak için alınması gereken kitaplar, harcanması gereken para çok fazla. Eğer bu işi profesyonel olarak yapmıyorsanız gerek yok. Ayrıca Leibniz’in Calculus’une Newton çakması demiyoruz, aynı sebepten.

Oyun seviye atlama mantığını kullanmak yerine, deneyim puanlarıyla yetenek satın almak mantığını kullanmış. Kitapta yeteneklere ayrılan yer yüzünden istediğiniz karakteri yaratamamanız mümkün değil.Yeterince oynarsanız yakın dövüş ustası bir büyücü olmanız işten değil.

doğu ve batı büyüsü

Büyüyü bir çok çeşide ayırmışlar. Arcadia adı verilen bir kurguyerde geçtiğinden temel olarak doğu ve batı büyüsü diye ayırılmış. Batı büyüsü el hareketleriyle büyü yapan büyücülerin yani yazarın deyimiyle dramatik şekilde büyü yapanların büyüsü, buna karşılık doğu büyüsü doğal veya üretilmiş oluşun büyülerini içeriyor. Bazılarını isimlendirmek gerekirse; batı büyüsü, totem, dövme, rün gibi büyüler içerirken, doğu büyüsü, origami, reiki, kaligrafi ismi verilen büyüler içeriyor. Kültürel birikimleri kullanışı ve geleneksel büyü dışında bir şeyler tanıtışı çok hoş.

Diğer yenimsi diyeceğim şeyse savaş sistemi. Yazar bize Reflex Rating, Dice Pool dediği iki kavramı tanıtıyor. Dice Pool, tahmin edeceğiniz gibi saldırı ve savunma hamlelerinde hangi zarları atacağınızı gösteren bir tablo. Genelde karakterinizin Dice Pool Level’ı + olayı etkileyen değişkenlerle belirleniyor hangi zarları atacağınız. Reflex Rating’e gelirsek, gerçekten ilgimi çeken ama eksi yönleri olabilecek bir şey. Diyelim ki baltanızı savurmak istiyorsunuz, bu çeşitli yapılması gereken şeyler sebebiyle 8 RR’ye karşılık geliyor, yani siz hareketinizi tamamlayana kadar bıçak kullanan bir adam 4 RR’siyle size iki kere vurabiliyor. Biraz gerçek zamana yakın, ama alışana kadar zor olabilir gibi geliyor, tabi ki doğru yorumlanmazsa çok kolay kötüye kullanılabilir açıkları da var.

NELER İYİ, NELER KÖTÜ?

  • Altus Adventum oynamak için bu kitabın yeterli olması güzel bir şey. İçinde kurguyer, yetenek listesi, silah listesi, yaratık listesi bulunmasından dolayı sadece bu kitabı ve zarları almanızla oynamaya hazırsınız. İçinde bir macera bile var.
  • 6$ olan fiyatı iyi. Hem yeni maceracılara, hem de eski olanlara önerileri olan bu kitap en azından bağımsız rpg’yi desteklemek için alınıp koleksiyona koyulabilir en azından.
  • Savaş sistemi, bilemiyorum. Yukarıda bahsettiğim gibi iki taraflı bir kılıç. Kullanmayı bilmek lazım. Veya hiç kullanmayadabilirsiniz. İncelediğimde gördüğüm kadarıyla bir kuralı kullanmazsanız veya değiştirirseniz sistemin kaybettiği hiçbir şey yok.
  • Yaşlı oluşu kötü. Old-Skool yapmak isteğini başarmış olduğunu kabul edeceğim. Ama bu benim pek hoşuma gitmedi. Çok kural olmasını sevmesem de tarafsız sonuçlar elde edebilmeliyim. Belki daha rahat oyuncu/GM lerin hoşuna gidebilir.
  • Çok yönlü oluşu iyi. Öyle ki istediğiniz karakteri yapmanız öylesine normal ki, sadece zaman harcamanız lazım ama nerede lazım değil ki.
  • Stratejiye açık oluşu iyi. Karakter gelişimi yönünden sağladığı rahatlık, oyuncunun kendini daha çok özdeşleştirmesi yanında, istenilen yönde gelişim sağlanabiliyor olması ve RR(Reflex Rating) sistemi hayal gücümün sınırlarını zorlamama sebep oluyor.
  • Hem oyuncunun, hem GM’in kitabı bilmesi gerekliliği kötü. Yani genelde çok oyunda karşılaştığım bir problem olmasına rağmen, yine de acemi oyunculara yükü ağır. Yine de genel(generic) oynatılabiliyor olması, daha doğrusu buna izin veren bir sistem olması o anda uydurulabilecek şeylere izin veriyor.

Kitabı satın almak isterseniz 6$’a DriveThruRPG’den alabilirsiniz.

Yorumlarda oyun hakkındaki fikirlerinizi paylaşabilirisiniz. Ne dersiniz, bu oyun sizce de güzel mi?

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s