Fantastik Özel Operasyonlar Timi


Wraith Recon

Yazar: Pete Nash

Yayınevi: Mongoose

176 sayfa

Özet görüş:

Wraith Recon Runequest sisteminde oldukça ilginç bir kurgu. Fantastik bir dünyada modern zaman benzeri bir özel kuvvetler birliği oynamak için tüm kuralları vermişler. Runequest kurallarını kullanıyor, dolayısıyla onun kitabı gerekiyor ama iyi bir GM bu kitaptakileri başka sistemler için de kullanabilir.

 

Fantastik Özel Kuvvetler

Kitabın ilk bölümünde Wraith Recon’un ne demek olduğuna kısaca değiniliyor ve bir girizgah yapılıyor. Bu bölümde oyuncuların seçebilecekleri ırklar da anlatılıyor. Oyuncunun seçebileceği Nuera’nin ırkları İnsanlar, Elfler, Cuceler, Hobgoblinler, kertenkeleadamlar, Akrepadamlar ve Kopekbaligiadamlar. Son dört ırk oldukça ilginç oyun imkanları sağlıyor.
Karakterin mesleği de ana kitaptan seçilebileceği gibi askeri meslekler de tanımlanıyor. Bu bölümde oyuncular büyü yapan karakter de oluşturabiliyorlar. Bu bölümün en çok hoşuma giden yani ise tam 100 maddelik bir geçmiş tablosu olması. Rastgele geçmiş seçmek için başarılı bir yöntem.

Üçüncü bölümde Wraith Recon üyelerinin silahlarını ve ekipmanlarını öğreniyoruz. WR üyelerine Dardarric’in en iyi ekipmanı sağlanıyor. Bunlar arasında en önemlisi SpellCom Omnilens. Ana merkezdeki büyücüler lensi kullanarak WR üzerinden saldırı ve savunma büyüleri yapabildiği gibi WR üyeleri bu güçlü alet sayesinde birbiriyle telepatik olarak konuşabiliyor, gece görüsü ve büyü görüsüne sahip oluyorlar.

Akrepadamlar, Köpekbalığı adamlar

Nuera’nin ilginç ırklarından oyuncuların da oynayabileceği dört ırk kitabın dördüncü bölümünde inceleniyor. Hobgoblin, Kertenkeleadam, Akrepadam ve kopekbaligiadamlar kültür, efsaneleri, dillerinden, toplum yaşantısına ve savaş taktiklerine kadar inceleniyor. Bu bölüm yeni ırkları öğrenmek için başarılı bir anlatıma sahip. Doğrusu bu farklı karakterleri oynamak isterim.
Beşinci bölümde büyü ve dinler inceleniyor. Dinlerin ve dünyanın tarihçesi biraz burada anlatılıyor. İnsanların olduğu kadar diğer insansıların da tanrılarının anlatıldığı bu bölüm başka oyunlar oynatanların işine pek yaramayabilir. Fakat oyunların birinde Hobgoblin’lerin ya da Lizardman’lerin dinlerinden ve inanışlarından bahsetmeniz gerekirse güzel örnekler var. Ayrıca burada ilginç bir Ölüm Tanrısı olduğunu da söylemek gerekli. Wraith Recon’un tanrıları ve dinleri alışılmış fantastik dünya efsanelerine benzemiyor. Örneğin hiç biri tam olarak iyi tanrılar diyemiyorsunuz. Keza hiç biri tam olarak kötü de değil. Tasarımdaki bu yaklaşım oldukça keyifli ve gri oyunlara imkan tanıyor.
Altıncı bölümde Nuera dünyası anlatılıyor. İki ay ve bir güneşi olan Nuera’nın astrolojisi de ilginç, yazarlar burçlara göre kazanılan özelliklerin anlatıldığı bir tablo bile yapmışlar. Büyüden etkilenmemeden, suda boğulmamaya kadar bir çok özellik kazandırıyor burçlar. Bu dünyanın düşük büyülü haline biraz ters düşse de oyunlara eğlence katacağı kesin. Karmaşayı göze alıp bu kuralları uygulayanlar için sürprizler çıkabilir. Kısa bir tarihçeye de yer verilen bu bölümde oyunun geçmesi planlanan Darrick Krallığının dünyadaki yerini anlatmak amaçlanmış.

Darrick Krallığı

Kıtadaki en güçlü devlet olan Darrick Krallığı yedinci bölümde anlatılıyor. SpellCom ve Omniciex kristali sayesinde savaştan savaşa koşan bu krallık düşmanlarına karşı güç kazanmıştır. Hobgoblinlerin hükümdarlığından kaçan insanların kurduğu ve neredeyse tüm komşularıyla savaşmış olan bu krallığın tarihçesini okuduğunuzda nasıl olup da hala yok olmadığına şaşırıyorsunuz. Pragmatist ve zeki insanlardan oluşan bu krallığın gücü Omniciex kristallerinde ve büyücülerinde yatıyor. Omniciex kristalleri ile özel birliklerine büyük güçler kazandırmaları sayesinde orduların yapamayacağı işleri bu küçük ekiplerle hallediyor. Zaten oyunun da ana konusu bu. Bu bölümde Darrick’in geçmişi, siyasi tarihi ve coğrafyası anlatılıyor. Şehirler çok sıkı incelenmemiş ancak zaten ana kitapta daha fazla incelenmesini beklememek gerekir. Sadece insanlardan oluşan bir krallık olmadığı için şehirlerdeki diğer insansıların oranları da anlatımda verilmiş.
Oyunda kullanabileceğiniz, oyuncuların haberdar olacakları ya da karşılaşacakları önemli karakterler de bu bölümde anlatılmış. Burada başarılı bir iş yaparak karakterlere stat vermemişler. Sadece dünyaya bakışlarından bahsedilmiş. Böylece oyunda istediğiniz gibi bu karakterleri kullanmanız sağlanmış.

 

hava indirme birliği

Askeri bir oyun olduğu için uzun uzun üniformalar ve ordu yapısı da gene yedinci bölümde anlatılmış. Darrick’in ordularında hava indirme birliği bile var. Bu bölümün sonunda düşman devletlerden Lorn ile muhtemel beşinci savaşın ve neden Wraith Recon’a ihtiyaç duyulduğu da anlatılıyor. Tüm bu bilgiyi bir oyuna oturtmak için o yarım sayfa çok değerli.
Sekizinci bölümde düşman Lorn anlatılıyor. Hobgoblinlerin yönetiminde kurulan bir devlet olan Lorn’un tarihçesi ve önemli şehirlerini anlatan bu bölüm, GMlere çok faydalı olacak. Lorn’daki önemli kişilikleri de bu bölümde öğreniyoruz. Doğrusu hükümdar savaş lordu 5. Yurimov Guntheor’un hikayesi oyunun üst hikayesinin daha da ilginç olacağını gösteriyor. Neredeyse Darrick ordusuna ayrılan yer kadarı Lorn ordusuna da ayrılıyor. Ordu anlatımı dediğinizde Osprey ya da Jane’s Defense gibi bir anlatımdan bahsediyorum. Yazarların bazı bilgileri isteseler de yer darlığından koyamadıklarını fark ediyorsunuz.

Bataklık krallığı Torres

Dokuzuncu bölümde Darrick’in komşularından Torres anlatılıyor. Kertenkeleadamların devleti olan bu topraklar Darrick’e karşı tarafsız olsalar da Darrick güçlendikçe düşmanlık beslemeye başlamışlar. Bataklık bir krallık olan Torres’in şehirleri ve ordusu bu bölümde inceleniyor. Oyun için bir çok ilginç yer bulunan Torres GM için eğlenceli bir bölge.
Onuncu bölümde Rardarri kıtasının bu bölgeler dışında kalan ve göçebelerin yaşadığı, kabile devletlerinin olduğu Vahşi Topraklar anlatılıyor. Orc, Ogre, Goblin, Akrepadamlar ve Devler gibi yaratıkların yaşadığı bu topraklar güçlünün hayatta kalacağı bir bölge. Darrick’in bir kolonisi de bu topraklarda hayatta kalmaya çalışıyor.
Coğrafya ve tarihçesi anlatıldıktan sonra onbirinci bölümde asıl kısma görevler bölümüne geliyoruz. Oyunun askeri havasına uygun olarak görevler yedi bölümde tasarlanıyor. Bölümler sırasıyla Görev öncesi birifing, Ekipman temini, Giriş öncesi kontrol, Giriş, Görev parçalarının çözümlenmesi, Çıkış ve Görev sonrası brifing. GM için hazırlanan bu tasarım yaklaşımı oyunculara da sıradan bir fantastik macerada değil de disiplinli bir askeri birliğin parçası olduklarını hissetirmek için başarılı. GMe yardımcı olmak için görev tasarımı için tablolar da bu bölümde verilmiş. Eğer fantastik bir askeri birlik macerası oynatmak istiyorsanız bu bölüm için bile kitabı satın alabilirsiniz. Her şey tüm ayrıntısıyla anlatılmış ve bu şablonla yeni başlayan GMler bile kolaylıkla oyun hazırlayabilirler.
Bölümün devamında tekil senaryoları birleştirip nasıl daha büyük bir hikaye kurabileceğiniz de uzun uzun anlatılmış. Maceraların birleşmesinden, ana temalara ve başarılı bir kampanyanın nasıl olacağına bu bölümde bulabiliyorsunuz. Burada kısa kısa anlatılan temalar ile uzun saatler oyun çıkartabilirsiniz.

Tzaresh’in Kalbi

Onikinci bölümde Tzaresh’in Kalbi adında örnek bir kampanya anlatılıyor. Hemen başında Wraith Recon’un savaş filmlerinden ilham aldığını ve o filmlerdeki gibi karakter arası etkileşimin sadece oyuncular arasında olacağını belirtiyor. Yani bir NPC’yi kandırmak istiyorsanız rol yapmakla uğraşmayın zarı atın ve geçin diyor. Macera tüm parçalarıyla burada anlatılıyor. Olası çatışmalar, karşılaşılabilecek tehlikelerle berabar adım adım anlatılmış. Askeri bir oyun olduğu için sahne demek yerine görev parçası denmiş. Kolay halledilecek bir suikast görevi gibi başlayan macera adım adım Wraith Recon ekibinin kendilerini de sorguladığı bir hal alıyor. Bol macera, patlayan binalar ve büyülü savaşlar var. Başlangıç macerası için fena değil. En önemlisi de Wraith Recon mantığında nasıl macera yazılacağını çok başarılı bir örneği. Ekte görevde karşılarına çıkabilecek tüm karakterlerin statları verilmiş.

fikirleri kendi oyununuzda uygulamak için bile alınır

Doğrusu Mongoose Publishingin bu kitabını beğendim. Ağır ve sadece konuşmadan ibaret rol yapma oyunlarından sıkıldıysanız, daha farklı ve askeri bir macera istiyorsanız bu kitabı alın derim. RuneQuest sistemini kullansa da yaklaşımı ve dünyası başka sistemlere dönüştürülebilir. Görev yapısı ve SpellCom fikrini kendi oyunlarınıza uygulamak için bile alınası bir kitap. DriveThruRpg’de 17,99USD‘a satılıyor.

Ne dersiniz, rol yapma oyunlarında bir aksiyon filmi havası mı ararsınız, yoksa psikolojik gerilim filmi mi?

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s