Okumamanız için ben okudum: Crossed


Cover of "Crossed Volume 1 Hardcover"

Cover of Crossed Volume 1 Hardcover

Crossed

2010

Yazar: Garth Ennis

Çizer: Jacen Burrows

240 sayfa

Tür: Korku, Tiksinti korkusu

Özet görüş

Sadece edebiyat, çizgiroman tarihçilerine ve ciddi sıkıntısı olanlara tavsiye edeceğim bir çizgiroman. Ne yazık ki rahatsız etmek dışında bir amacı yok gibi geliyor. Nasıl olmuş da satmış anlamıyorum.

Önemli NOT:

Bu yazı Gölge e-Derginin 38′inci sayısında yayınlanmıştır. Hala okumadıysanız Gölge e-Dergi‘ye bir bakın.

Ya insanlığın içindeki kötülük dışarı çıksaydı

Bazen çizgiroman endüstrisinin dehaları belki canları sıkıldığından belki de hoşumuza gidecek hikayeler yazmak için öğüttükleri düşlerin bize sunmadıkları pisliklerinden bir çizgiroman yaparlar. Bunlar çoğunlukla gün yüzü görmez. Ne yazık ki Crossed onlardan biri değil.

Bir çok çizgiromandaki anlattığı etkileyici hikayeleriyle tanıdığımız Garth Ennis Crossed’da Jacen Burrows‘la beraber görebileceğiniz en rahatsız edici işi ortaya koymaya çalışıyorlar. Doğrusu Ennis’in kurduğu, insanın iliklerini donduran sahneleri çizen Burrows’a çizgiromanı okurken acıdım. Gözlerimin önünde hiç sebebi olmadan gerçekleşen ve anlamsızlık içinde kaybolan şiddet sahnelerinin etkisini atlatmak için klip kanallarında saatlerce detone şarkıcı dinlemeye bile razıydım. Gene de garip bir görev anlayışı ile Crossed’un ilk sayılarını okudum.

Belki Gore sineması sevenlerin hoşuna gidebilir…

Crossed’da nereden geldiği belli olmayan bir hastalıktan etkilenmiş ve insanlıktan çıkıp birer sadist haline gelmiş kişilerle dolu Amerika’da kaçmaya çalışan oniki karakteri takip ediyoruz. Ana karakter olan Joel ve kasabaları bu lanetin pençesine düştükten sonra kaçmaya başlayanların mücadelesi bir kıyamet sonrası hikayesine benziyor. Ancak Ennis yüzlerinde haç yarası beliren hastalar ile kıyamet sonrasında kötülerin kazandığı bir dünya çiziyor. Yüzlerinde yara yüzünden crossed denen hasta ya da lanetli bu insanlar hikaye boyunca en rahatsız edici şekillerde karşımıza çıkıyorlar. Ennis okuyucuyu tiksindirmek için cinsellikten, şiddete ve kana her şeyi kullanıyor. Arka planda bir hayatta kalma hikayesi anlattığını umduğum için devam etsem de ne yazık ki elde kalan koca bir sadist ya da mazoşist eser. Bunu okuyup da keyif alan varsa gerçekten ne bulduğunu merak ediyorum. Böyle bir çizgiromandan belki son zamanlarda Gore sinemasının örneklerini izleyen ve keyif alan seyirci hazzedebilir. Sıradan okuyucu için yanına bile yaklaşılması bence tehlikeli.

… insanlığın en kötü hallerini göstererek övmek (?!!)…

Doğrusu bu eseri savunan, beğenenlerden birinin yorumunu sizinle de paylaşayım. Ben çok kötü bulsam da 240 sayfa pisliğin içinde debelenmek için sebebi olduğunu düşünenler de var. scifiblock.com adresinde bir eleştirmen Crossed’u insanlığın dönüşebileceği en kötü halleri göstererek onu övdüğü gibi bir eleştiri yapmış. Ardından da yazıya gelen yorumlarda Crossed’u Anti-Humanists diye nitelendirmiş bir başkası. İşte bu tam benim de bu tiksindiğim eserde gördüğüm olgu. İnsanlık karşıtı bir garip fantazi bu, bir çoğumuza göre değil doğrusu.

Bana inanmıyorsanız sizi tutamam gene de bir kez daha düşünün.

Hayatta bu çizgiromanı okumaktan daha güzel yapabileceğiniz şeyler var. Bu kadar başarılı bir şekilde bu kadar kötü bir hikaye anlattıkları için Ennis ve Burrows’u kutlamalı mı yoksa başka eserlerini görmeden kaçmalı mı bilmiyorum.

Özellikle az şey anlatarak bu hikayeyi özetlemeye çalıştım, daha ayrıntılı yorum isteyenler kusura bakmasınlar. Eğer illa öğrenmek istiyorlarsa twitter’dan bana mesaj atabilirler ya da buraya yorum bırakabilirler.

 

2 thoughts on “Okumamanız için ben okudum: Crossed

Bir Cevap Yazın

