Bilimkurgu ve Fantastik bu memlekette boş iş demek


İş için google trendsden araştırma yaparken aklıma bilimkurgu, fantastik gibi terimlerin aranma sıklığını incelemek geldi. Trends’de karşılaştırmalı arama ile bu kelimelerin aranma sıklığından ne kadar ilgilenildiğini görmek istedim. Çıkan sonuçlar bana pek boş bir işle uğraştığımızı düşündürdü. Ben arama motorları ya da google veya istatistik uzmanı değilim, sonuçları aşağıda paylaşıyorum. Varsa aranızda uzmanlık alanı bu olan arkadaşlar lütfen görüşlerini paylaşsınlar.

İlk aramayı bilimkurgu, fantastik ve polisiye terimleri için yaptım.

Aranma oranları 12 aylık

 

Gördüğünüz gibi bilimkurgu sıfıra yakın bir oran olduğu için sıfır, fantastik bir, polisiye ise şaşırtıcı bir şekilde 0,12 çıktı. Bunun üzerine bu kelimelere macera ekledim.

Macera 5,35 aranma ortalama hacmi ile kendini hemen gösterdi. Bunun üzerine popüler bir arama olduğunu tahmin ettiğim ezel kelimesi için sorgulattım.

Ezel maceranın neredeyse üç katı bir aranma hacmiyle internete giren googleda bir şeyler merak edenlerin neyi aradıklarını gösterdi. Yeterli olmadığını düşündüm ve bir arama daha yaptım. Acaba kitap ne kadar aranıyordu.

Google’da kitap arayanlar az değil. Neredeyse yıllık ortalamada ezel araması yapanlar kadar varlar. Acaba bu arayanlar ne arıyorlar bilmiyorum. Aradıklarının bilimkurgu ve fantastik olmadığına eminim. Bilim kurgunun ayrı yazılımını da dikkate alıp bir de edebiyatı ekledim arama kelimesi olarak.

Görüldüğü üzere kitaptan daha az aransa da halkımız googleda edebiyat arıyor. Bu edebiyat nedir bilmesem de ne yazık ki pek bilim kurgu gibi gözükmüyor. Buradan bir başka konu daha gördük ki aslında bilimkurgu değil bilim kurgu olarak görülüyormuş. Yarım puan bilim kurgu aramasını görünce ona göre derecelendirdim.

Bilim kurgu arayanların iki katından fazla fantastik arayan, on iki katına yakın macera arayan, otuz katına yakın kitap arayan ve on sekiz katı edebiyat arayan internet kullanıcılarımız var.

Demek ki biz kendi dünyamızda bir işler yapalım derken pek de birilerinin istediği aradığı işi yapmıyoruz. Hal böyle olunca neden daha çok bilim kurgu, fantastik yayınlanmıyor, kitaplar yok demenin bir anlamı da yok. Bu bilgiler kitap satışları hakkında yeterli bir fikir vermese de sonuçlar ortada.

Bu konuda bir tanıtım ve bilgilendirme yapıp insanların aklına ki bilimkurgu ve fantastiği getirmeliyiz.

Ne dersiniz? Yorumlarınızı bekliyoruz.

Tüm testler, 12 aylık Türkiye tüm şehirler için yapıldı.

7 thoughts on “Bilimkurgu ve Fantastik bu memlekette boş iş demek

  1. Aslında bu işlerin boş iş olduğunu baştan kabul edersek daha mutlu oluruz. Hayal gücü gerçekten de boş iş, sonunda elle tutulur nesnel bir kazanç sağlamaz çünkü. Ama bu onun değersiz olduğu anlamına gelmez.

    İnsan hayatı boyunca çalışır, didinir. Topluma bir yarar sağlayarak doğal ihtiyaçlarını karşılamak için para kazanır. Ama herkes yalnız bunu yapsa toplumun, klişe bir tabirle, robottan farkı kalmaz. Bu noktada hobiler devreye giriyor.

    Objektif bir bakışla hobilerin tamamına boş iş demek yanlış olmaz bana göre. İnsanı insan yapan bir değer olduğu için zaruridir, ama nereden bakarsanız bakın yine de “boş” iştir. Ama sırf boş iş diye önemsiz sayılıyorsa orada bir yanlış var demektir. Toplumun bakış açısını acilen düzeltmesi gerekir ya, ya da bu yanılgıyla birçok nesil çok fena yetişecektir.

    Hayal gücü gerektiren hobilerin yeri ise bir Ezel izlemekten çok farklı, ama o konuya girersek çıkamayız diye düşünmekteyim. Özetle demek istediğim, insan boş işlere ilgisiyle barışık olmalı ve bunun insani bir ihtiyaç olduğunun da farkında olmalıdır.

    Son olarak, araştırmayla ilgili olarak bir şey söyleyeceğim. “Bilim kurgu” doğrusu yazdığım şekilde ayrı olarak geçmektedir yazım kılavuzlarında, ama ikisinin de yaygın olarak kullanıldığını söylemek mümkün. Sayıdaki düşüş bu nedenle de olmuş olabilir.

    1. Boşluğundan bağımsız olarak bir iş olup olmaması üzerine düşünüyorum doğrusu. Ne de olsa İngilizce konuşulan ülkelerde, Japonya’da, Almanya’da, Rusya’da, Polonya’da bu işten para kazanan yazarlar, bu tür eserlerle dolu dergiler var. Ne yazık ki bizde yok. Olmamasının sebebi talebin eksik olması yukarıdaki verilere göre. Açıkçası bunun bir eksiklik olduğunu düşünüyorum. Yoksa herkesin para kazanmasını beklemiyorum, gene de birilerinin Türkiye’de bu işten çok para kazanmasını istiyorum. Örnek olsunlar ve bizlerin düşgücü Anadolu dışından gelen hayallerle şekillenmesin derdindeyim. Ne de olsa siz üretmezseniz başkasınınkini tüketirsiniz.

      Bilimkurgu, bilim kurgu ayrımını son çizelgede inceledim bilimkurgunun değeri 0’dan 0,5’e çıktı. Pek iç açıcı değil.
      Yorumunuz için teşekkürler.

  2. bilimkurgu önümüzdeki geleceği gösterir bilimkurgu boş iş değildir şimdi sahip olunan teknolojiyi hayellere borçluyuz bilimkurgu bize hayal gücümüzü kullanarak ileride gerçekleştirebileceklerimizi gösterir. geçen gün araştırma yaparken bilimkurgu kitabı aradım koca kitap dükkanında 1 kitap bulabildim neden bilim kurguya kimse önem vermiyor

    1. Ne yazık ki sizin de araştırdığınızda kitap bulamamanızın sebebi Türkiye’de bilim kurgunun pek ilgi görmüyor olması. Geleceği şekillendirdiğine ve hayal kuramayanların geride kaldığına ben de katılıyorum. Bu güncenin varlık sebeplerinden biri de daha çok insana bilim kurgudan bahsedip, onların ilgisini çekmek ve okutturmak.
      Yorumunuz için teşekkürler.

Bir Cevap Yazın

