I Remember the Future: Michael A. Burstein


I Remember the Future

Yazar: Michael A. Burstein

2008

436 sayfa

Tür: Bilimkurgu

Özet Görüş:

Klasik bilimkurgunun en başarılı yazarlarından biri olan Michael A. Burstein’in biri hariç hepsi daha önce yayınlanmış ve hepsi ödüllere aday gösterilmiş öyküleri. Analog tarzı öyküler sevenlere kesinlikle tavsiye ederim. Burstain büyük ustaların verdiği tadı yakalıyor öykülerinde.

Michael A. Burstein ile tanışmam Mike Resnick‘in eposta listesinde bir posta ile oldu. Orada Resnick ile bilimkurgu üzerine laflıyorlardı. Sonra Burstein Hugo’ya aday gösterilebilecek bir öyküsü olduğunu söyleyip, adresini liste üyeleriyle paylaştı. Onun okuduğum ilk öyküsü Sanctuary oldu. Doğrusu öykü çok başarılıydı. Bir uzay istasyonunda katolik bir rahibin kendisine sığınma talebiyle gelen bir uzaylının isteğini kabul etmesiyle başlıyordu öykü. Ardından da din üzerine, yaşam üzerine çok başarılı bir hikaye anlatıyordu. Uzun bir hikayeydi ve  gerçekçi bir katolik portresi çizmişti. Benim için inandırıcı olan ayrıntıların internette biraz araştırma yapınca kurmaca olmadığını, Burstein’in bir yahudi olmasına rağmen iyi bir çalışmayla öyküsünü çıkarttığını öğrenmiştim. Ardından Telepresence’i okudum. Uzay gemilerinden dünyamıza dönmüştük. Sanal gerçeklik ve onun eğitim için uygulanması sonucunda olabilecekleri anlatan bir hikayeydi. Suçu ve çocukların zarar görmesini önlemeye çalışırlarken bir çocuğun sisteme bağlıyken ölmesi üzerine başlıyordu hikaye. Eğitim sistemiyle ilgili evrensel bir söz söylüyordu Burstein.

Bu kitabı Apex’in listesine Paul Jessup’un kitabı Open Your Eyes’a bakarken rastladım. Eski öykülerinin yanı sıra bu sene Nebula’ya aday gösterilen I Remeber the Future’ın da olduğu bu öykü kitabını kaçırmadım. Kitaptaki sırasıyla öyküler şunlar:

Kaddish for the Last Survivor
TeleAbsence
TelePresence
Broken Symmetry
Epilogue: Spin Down
Absent Friends
Reality Check
Empty Spaces
SPACESHIPS
DECISIONS
Time Ablaze
Seventy-Five Years
Sanctuary
I Remember the Future
Cosmic Corkscrew
Paying It Forward

Gördüğünüz gibi oldukça uzun bir liste. Her öyküyü size anlatmak neden güzel olduklarını konuşmak isterim. Yer sıkıntımız olmasa da internetten de bulabileceğiniz bilgileri tekrar etmek istemiyorum. Onun yerine tüm öykülerin kitap bittikten sonra aklımda bıraktıklarını sizinle paylaşmak istiyorum.

Burstein bir fizikçi, biyografisine bakarsanız oldukça da başarılı bir fizikçi. Bilimkurgu yazmak onun çocukluğundan gelen bir tutku olmuş ve belki de bilim insanı olmasını sağlayan okuduğu o hikayeler olmuş. Burstein buradaki öykülerinde bilim kurgunun altın çağında yaşayan dehalarının izinden gidiyor. Onlar gibi bir hoş şaşkınlık yaratıyor. Öyle ki öykünün sonu nasıl biterse bitsin içinizi geleceğe dair bir umut kaplıyor. Bir çok konudan bahsediyor Burstein, Yahudi soykırımından, eğitim sistemine, çoklu evrenlerden, zaman yolculuğuna uzanan geniş bir alanda göz alıcı öyküler anlatıyor.

Bir yazarın öykü kitabını okumanın en güzel yanı, yazarın öykü sonlarına koyduğu notları okumaktır benim için. Bitirdiğim öykünün yazılırken nasıl bir ruh haliyle yazıldığı, öykünün çıkışı ya da yazarın temayla ilgili fikirlerini paylaşmasını çok severim. Burstein her öykünün sonunda bir kaç paragrafla bunu yapıyor. Onun bilimkurguyla tanışmasını, ustalardan etkilenişini, ilk öyküsünü satışını okuyabiliyorsunuz.

Sizlerle kitaba adını veren öyküden bir bölüm paylaşayım.

She crosses her arms. “Fine. Then what were you thinking?”
I pause for a moment, but she doesn’t sound sarcastic so I say, “When I was growing up, the future seemed so full of
possibilities.”
“We have possibilities, Dad.”
I shake my head. “We’ve turned inward. All of us have. We used to dream of a world as big as the sky. Now we’re all
hunched over our tiny screens.”

Benim çevirimle

Kollarını kavuşturdu. “Peki. Ne düşünüyordun?”

Bir an duraksadım, sesi alaycı gelmiyordu “Ben büyürken, gelecek bir çok imkanla dolu gibiydi” dedim.

“Bizim de imkanlarımız var, baba.”

Başımı salladım. ” Bizler içe döndük. Hepimiz. Gökyüzü kadar büyük bir dünya hayal ederdik. Şimdiyse küçük ekranlarımızın önüne çöktük.”

Hele Türkiye’de kendimi bildim bileli büyük heyecanlarla karşılaşmadığımdan bu söz beni çok etkiledi. Acaba dedim bizler hiç büyük hayaller kurmuyor muyuz? Televizyondaki dizilerden, gazetelerdeki haberlerden bahsedip kötümser bir tablo çizmek de değil amacım. Ne de olsa kitlesel eğlence en geniş izleyici aradığı için suçlanmamalı. Benim kızgınlığım kendime, eminim bir yerlerde büyük düşler kurmuş, o düşlerle geleceğe şekil veren Türk biliminsanları, mühendisleri vardır. Onların neden daha çoğunu tanımıyorum benim üzüldüğüm bu.

Türkiye’deki bir yayınevi bu kitabı görse ve çevirse ne güzel olur dediğim bir öykü kitabı I Remember the Future. Böyle bir mucizenin gerçekleşme ihtimalinin az olduğunu dikkate alarak sizlere bir yerlerden kitabı indirmenizi tavsiye ederim. Eğer Fictionwise‘dan alırsanız, ödeme sayfasından önce  REF89680131D794 kodunu girerseniz %10 indirim kazanırsınız, ben de yeni kitaplar almak için kredi kazanırım.

Sizlerin içinizi ısıtan, geleceğe ümitle bakmanızı sağlayan, bilimin çağ değiştirici gücünün büyüsüyle sizi saran öyküler, yazarlar var mı? Kimler sizlerin okumaktan keyif aldığı ustalar?

Gelecek düşleriniz gök kubbeye sığmasın.

2 thoughts on “I Remember the Future: Michael A. Burstein

Bir Cevap Yazın

